رینا امیری: بدون حضور زنان، راه‌حل برای چالش‌های افغانستان وجود ندارد


 رینا امیری: بدون حضور زنان، راه‌حل برای چالش‌های افغانستان وجود ندارد

جمهوری مدارا: رینا امیری، نماینده‌ی ويژه امریکا در امور زنان افغانستان، روز چهارشنبه ۶ سرطان در برگه ایکس خود نوشته است که شرکت زنان افغان در بحث‌های مربوط به آینده افغانستان مهم است و بدون حضور زنان نمی‌توان در مورد چالش‌های صلح، امنیت و پایداری افغانستان به راه حل دست یافت.

خانم امیری این اظهارات را با اشاره به روز جهانی زن در دیپلماسی، بیان کرده و نقش زنان افغان در تاریخ افغانستان را مهم خوانده است.

در همین حال، این اظهارات خانم امیری هم‌چنان در آستانه‌ی نشست سوم دوحه بیان شده است. او تاکید کرده است که هر گونه نشست در مورد آینده افغانستان، در غیاب زنان افغان بی‌نتیجه خواهد بود.

از سوی دیگر، نشست سوم دوحه که قرار است به تاریخ ۳۰ جون و ۱ جولای برگزار شود. به‌نظر می‌رسد که زنان و بحث در مورد حقوق آنان از آجندای این نشست حذف شده و فعالان و نمایندگان زن نیز در این نشست دعوت نشده‌اند.

در همین حال، حضور فعالان و نمایندگانِ زنان در نشست ویانا نیز کم‌رنگ بوده است. گفتنی است که حذف زنان و بحث در رابطه به حقوق آنان در نشست سوم دوحه، با واکنش‌های گسترده‌ی مواجه شده و زنان معترض خواهان تحریم این نشست شده‌اند.

پس از آن‌که، گروه طالبان برکشور مسلط شدند، زنان و دختران را از اساسی‌ترین حقوق‌شان، از جمله آموزش، تحصیل و کار در نهادهای دولتی و غیر دولتی محروم کرده‌اند.

مطالب مرتبط