شمارش معکوس برای برگذاری سومین نشست دوحه


 شمارش معکوس برای برگذاری سومین نشست دوحه

جمهوری مدارا: نشست سوم دوحه درباره افغانستان، که قرار است تا ۴۸ ساعت دیگر برگزار شود، سازمان ملل متحد از حضور نمایندگان ۲۲ کشور و نزدیک به ۸ سازمان جهانی خبر می‌دهد. روزمری دی‌کارلو، معاون ملل متحد در امور سیاسی و صلح، این نشست را میزبانی و رهبری خواهد کرد.

کشورهای شرکت‌کننده شامل کشورهای غربی، همسایه‌گان افغانستان، روسیه و چین خواهند بود. نمایندگان ویژه ایالات متحده شامل تام ویست و رینا امیری نیز در این نشست حضور خواهند داشت. تام ویست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان، و رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر افغانستان، ترکیب هیئت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

ملل متحد هنوز به‌طور رسمی آجندای این نشست را اعلام نکرده است، اما تا کنون مشخص شده که سیاست مبارزه با مواد مخدر، بخش خصوصی و بانک‌داری افغانستان در دستور کار قرار دارند.

طالبان این بار به جای امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی‌شان را به رهبری هیئت خود در نشست دوحه منصوب کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، نور احمد آغا، معاون بانک مرکزی افغانستان، عبدالحق همکار، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، و برخی مشاوران وزارت صنعت و تجارت طالبان در این نشست حضور خواهند داشت.

اما شمار زیادی از فعلان حقوق بشر، فعلان جامعه‌ی مدنی، فعالان حقوق زنان و جریان‌های سیاسی از بهر عدم حضور شان در این نسشت، ابراز نگرانی کرده و این نشست را از همین حالا به نفع طالبان می‌دانند. دیروز چهار شنبه ۶ سرطان، رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل ملل متحد در امور سیاسی و صلح نیز نسشتی مجازی را با شماری از فعالان دایر نموده بود. نرگس نهان، حمیرا ثاقب، ماری اکرمی، نگینه یاری، سید اکرام افضلی، احسان قانع، عبدالله احمدی و ولی‌الله رحمانی از جمله اشتراک‌کنندگان این گفت‌وگوی مجازی بوده‌اند.

هم‎‌چنان سخن‌گویی دبیر کل ملل متحد از نشستی با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در پایان سومین نشست دوحه، دوم جولای خبر داده است.

مطالب مرتبط