۱۲ سیاستمدار سرشناس زن، خواستار مشارکت زنان افغان در سومین نشست دوحه شدند


 ۱۲ سیاستمدار سرشناس زن، خواستار مشارکت زنان افغان در سومین نشست دوحه شدند

جمهوری مدارا: دوازده سیاست‌مدار برجسته‌ی زن از کشور های مختلف، با فرستادن نامه‌ای سرگشاده خواستار اشتراک زنان افغانستان در نشست دوحه شده‌اند.

این نامه (چهارشنبه،۶ سرطان) در حاشیه نشست جهانی رهبران زن ۲۰۲۴ صادر شده است.

 امضا کننده‌گان این نامه گفته‌اند، حذف زنان از نشست دوحه و تسلیم شدن به شرایط طالبان منجر به سرکوب بیش‌تر زنان در افغانستان خواهد شد و تاکید کرده‌اند که طرد زنان افغان از سوی سازمان‌ملل صدای آن‌ها را نادیده گرفته و ناتوان و ضعیف خواهند ساخت.

این نامه از سوی دالیا کریباوسکایت، رییس جمهور سابق لیتوانیا، ویوسا عثمانی رییس‌جمهور کوزوو، سانا مارین نخست وزیر سابق فنلاند، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا، جولیا گیلارد نخست‌وزیر پیشین استرالیا، شهرزاد اکبر رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ملان ورور مدیر اجرایی موسسه جرج تاون برای زنان، پاتریشیا اسپینوزا وزیر خارجه سابق مکزیک، ماریا فرناندا اسپینوزا رییس سابق مجمع عمومی سازمان‌ملل، کارلا کوپل، معاون دانشکده خدمات خارجی ادموند آ.والش، مونیکا مک ویلیامز عضو سابق مجلس قانون‌گذاری ایرلند شمالی و هلن کلارک نخست وزیر پیشین نیوزیلند، امضا شده است.

آن‌ها افزوده‌اند که اگر چه در تلاش بر این است که از طریق کمک‌های بشردوستانه بتواند درد و رنج مردم را کاهش دهد، اما حقوق و وضعیت زنان راه جداگانه‌ی است که نباید نادیده گرفته شود و مسیری را برای گروه طالبان باز شود تا فرصت مشروعیت گسترده‌ به شمول رفتار ظالمانه‌ی شان با زنان را  بدست آورند.

در این نامه نیز آمده که جامعه جهانی، از پای‌بندی به حقوق زنان افغانستان بر سر میز مذاکره، تعهد تزلزل ناپذیر خود را به زنان و دختران افغان نشان دهند.

این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، برای سازمان ملل متحد سه روز فرصت داده‌اند تا به نگرانی‌های زنان افغان در مورد اشتراک آنها در نشست دوحه جواب بدهد.

نشست دوحه دو روز بعد، ۳۰ ماه جون در پایتخت قطر با اشتراک نماینده‌گان ویژه‌ی کشورها و نماینده‌گان طالبان برگزار خواهد شد. این نشست با انتقادهای جدی مردم افغانستان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه است.

مطالب مرتبط