اعتراض رنگ‌وآهنگ: جنبش زنان؛ ملل متحد طالبان را به بجای میز مذاکره، به میز محاکمه بکشانید


 اعتراض رنگ‌وآهنگ: جنبش زنان؛ ملل متحد طالبان را به بجای میز مذاکره، به میز محاکمه بکشانید

جمهوری مدارا: شماری از جنبش‌های اعتراضی کشور، امروز شنبه (۹سرطان) در آسلام‌ آباد پاکستان، گردهم آمدند و اعتراضی را تحت عنوان «رنگ‌وآهنگ»، در پیوند به برگزاری سومین نشست دوحه بدون حضور زنان افغانستان، به‌راه انداختند.

این زنان متعرض، به این باور‌اند که سازمان ملل متحد با نادیده گرفتن ظلم و وحشتی که از سوی گروه طالبان بر مردم و زنان اعمال می‌شود، مسیر تعامل را با این گروه، در پیش گرفته است.

نسرین حمیدی، مدیر جنبش آزادگان در تبعید و از برگزارکننده‌گان این اعتراض به (جمهوری مدارا ) می‌گوید که شعار امروز ما “رنگ ما آهنگ ما، سلاح ستیز و جنگ ما” بوده است. وی افزود "نشست دوحه از سوی زنان افغان تحریم شده و سازمان ملل باید به‌جای دعوت این گروه ظالم در چنین نشست‌هایی، آنان‌را به میز محکمه بکشاند."

برخی دیگر از این معترضان می گویند که «سازمان ملل متحد، رسالت اصلی خود را فراموش نموده و طی معاملات سیاسی، به سفیدنمایی طالبان تروریست پرداخته و از نقض حقوق بشر و حقوق زنان توسط این گروه چشم‌پوشی می کند».

از سوی‌هم، جنبش زنان مقتدر افغانستان و جنبش زنان آزاده‌گان، قطعنامه‌ی را برای تحریم نشست سوم دوحه ارایه کردند. در مواد این قطعنامه آمده است:

۱. تحریم نشست سوم دوحه: نشست سوم دوحه را بدون حضور نمایندگان مردم و زنان افغانستان تحریم می‌نماییم.

۲. محکومیت سفیدنمایی طالبان:

 نشست سوم دوحه را که به سفیدنمایی سیاه‌رویان تاریخ می‌پردازد، محکوم می‌کنیم.

۳. محکومیت لابی‌گری برای طالبان:

 ما فعالان حقوق زن، سفیدنمایی و لابی‌گری برای طالبان را محکوم می‌کنیم.

۴. مردود دانستن تعامل با طالبان:

 هر نوع تعامل، دعوت و میزبانی از دشمنان مردم افغانستان (گروه تروریستی طالبان)، در نشست دوحه را مردود می‌دانیم.”

بعد از محروم شدن زنان افغان ازسومین نشست دوحه، در چند روز پسین، گروه های مختلف زنان، جامعه مدنی و اقشار دیگر جامعه افغانستان، در سراسر جهان دادخواهی کردند تا حقوق مردم و به‌خصوص زنان افغان در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط