رد دعوت سازمان ملل از سوی فعالان زن


 رد دعوت سازمان ملل از سوی فعالان زن

جمهوری مدارا: حبیبه سرابی دعوت سازمان ملل را مبنی بر اشتراک در حاشیه‌ی نشست دوحه نپذیرفت. خانم سرابی عضو هیئت مذاکره کننده‌ی حکومت پیشین، امروز که هم‌زمان با نشست سوم دوحه است؛ در صفحه‌ی ایکس خود خبر داده که از سوی سازمان ملل به حاشیه‌ی این نشست دعوت شده است. اما او این دعوت را رد کرده و توضیح داده است که ملل متحد تا اکنون نتوانسته قطع‌نامه‌ی 2721 شورای امنیت این سازمان در مورد تعیین فرستاده‌ی ویژه را عملیاتی نموده و مشارکت زنان در تمام روند را تطبیق اجرا کنند.

خانم سرابی با تاکید بر حضور زنان در مذاکرات اصلی، دعوت سازمان ملل از خود و دیگر فعالان را بعد از ختم نشست سوم دوحه، حاشیه‌ای خواند و این روند را تحریم کرد. وی تصریح کرده است که نشست حاشیه‌ای با نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان در نشست دوحه، در تضاد مشارکت کامل و معنادار زنان در این روند است.

او هم‌چنان وضعیت حقوق بشر در افغانستان را در حال بدتر شدن گفت و افزود که تا به حال هیچ سازوکاری نتوانسته طالبان را به خاطر نقض حقوق بشر، نقض حقوق زنان، هزاره‌ها و اقلیت‌های مذهبی پاسخ‌گو کند.

نبیله مصلح، فعال حقوق بشر نیز با نشر پیامی در ایکس نوشته است که زنان باید در مذاکرات اصلی نشست سهیم باشند، نه در حاشیه. مصلح هم‌چنان گفته که در نشست حاشیوی شرکت نمی‌کند.

زبیده اکبر، فعال حقوق زن نیز پیش‌تر از خانم سرابی و مصلح دست رد به دعوت در حاشیه‌ی نشست دوحه زده بود. خانم اکبر از حذف زنان در نشست اصلی دوحه بنابر شرایط طالبان ابراز خشمگینی کرده و زنان را شایسته‌ حضور در نشست اصلی دانست. به گفته‌ی زبیده اکبر، سازمان ملل با برگزاری این نشست تعهدات خود برای حمایت از حقوق زنان و مشارکت معنادار آنان را تضعیف کرده است.

این در حالی‌ست که روزا اوتنبایوا، نماینده دبیر کل ملل متحد در افغانستان، یک هفته قبل اعلام کرده بود که زنان و فعالان جامعه مدنی افغانستان یک روز بعد از نشست اصلی می‌توانند با نمایندگان جامعه جهانی دیدار کنند.

باید افزود، نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل، اشتراک هیئت طالبان و نمایندگان دیپلماتیک جامعه جهانی در حالی امروز آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت که زنان و فعالان مدنی افغانستان در دو روز اخیر گردهمای‌های اعتراضی بر پا کرده و خواستار تحریم این نشست از سوی سازمان ملل شده است.

مطالب مرتبط