دولت کانادا: دست‌یابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، فراگیر و باثبات ملزوم مشارکت برابر و معنادار زنان است


 دولت کانادا: دست‌یابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، فراگیر و باثبات ملزوم مشارکت برابر و معنادار زنان است

جمهوری مدارا: وزارت خارجه کانادا روز یک‌شنبه ۱۰ سرطان، با نشر بیانیه‌ای، از برگزاری نشست سوم دوحه بدون حضور مدافعان زن، اقلیت‌های مذهبی و قومی و گروه‌های حقوق بشری ابراز نااميدی کرده است.

کانادا مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان افغان در نشست دوحه را یک اصل بنیادی در آجندای روند دوحه دانسته و گفته است که برای دست‌یابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و فراگیر حضور زنان مهم است .

افزون برآن، کانادا گفته‌ است، هیچ‌یک از اهدافی که افغان‌ها به‌دنبال دست‌یابی به آن‌ها هستند بدون مشارکت کامل زنان امکان پذیر نیست.

در همین حال، در بیانیه وزارت خارجه این کشور تصریح شده است که در آستانه‌ی دوحه سوم، کانادا با جامعه مدنی افغانستان، گروه‌های حقوق بشر و زنان مشورت کرده است و این کشور در نشست سوم دوحه از زنان حمایت می‌کند و صدای شجاعانه‌ی کسانی را که در برابر نقض حقوق بشر توسط طالبان ایستاده‌اند، تقویت می‌کند.

طبق بیانیه‌ی منتشر شده از سوی کانادا، این کشور بارها از طالبان خواسته است تا به تعهدات حقوق بشری افغانستان در سطح بین‌المللی احترام بگذارد و اقدامات محدودکننده، از جمله اقدامات سرکوب‌کننده علیه زنان را لغو کند.

کانادا همچنان از سازمان ملل می‌خواهد که در زمان مناسب، یک نماینده ویژه برای افغانستان با تخصص قوی در حقوق بشر و جنسیت، تعیین کند که رهبری اجرای نقشه راه را که در گزارش هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل ۲۰۲۳ و قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، برعهده گیرد.

این در حالی است که سومین نشست دوحه در امور افغانستان روز یک‌شنبه ۱۰ سرطان، با میزبانی سازمان ملل و حضور نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های جهانی برگزار شده است.

مطالب مرتبط