یونما: طالبان در سه سال گذشته بیش از هزار مورد تخطی حقوق بشری داشته است


 یونما: طالبان در سه سال گذشته بیش از هزار مورد تخطی حقوق بشری داشته است

جمهوری مدارا: دفتر نمایندگی سازمان‌ملل‌متحد در افغانستان (یوناما) گزارش تازه‌ای را منشتر کرده است که در آن از تخطی‌های حقوق بشری گروه طالبان در افغانستان پرده برداشته است.

براساس گزارش یوناما، ماموران امر به‌معروف طالبان در سه‌سال گذشته دست‌کم در 1033 مورد به‌گونه‌ی خودسرانه مردم افغانستان را مجازات‌ کرده‌اند.

در گزارش جدید یوناما آمده است که در 205 مورد زنان و در 828 مورد مردان، از سوی مأموران امر به‌معروف گروه طالبان مورد مجازات قرار گرفته‌اند.

یوناما گفته است که همه‌ی این موارد، در تضاد آشکار با میثاق‌های بین‌المللی قرار دارد که افغانستان آن را امضا کرده است.

به گفته یوناما، هر حکومتی که در افغانستان بر سر قدرت باشد، ملزم به رعایت میثاق‌های بین‌المللی است که افغانستان به آن الحاق شده یا امضا کرده است.

گزارش یوناما که عمدتا بر فعالیت و تأثیر وزارت امر به‌معروف طالبان برحقوق بشر تمرکز دارد، گفته است که موجودیت این اداره طالبان برحقوق و آزادی‌های مردم افغانستان تأثیر منفی گذاشته است.

براساس این گزارش، تمکین نکردن مردم به فرمان‌های رهبر طالبان و اداره امر به معروف این گروه، ممکن است منجر به مجازات‌های شدید گردد.

نقش وزارت امر به‌معروف طالبان در حال گسترش است

در گزارش یوناما اشاره شده است که  نقش وزارت امر به‌معروف طالبان در بخش‌های گسترده‌ای از زندگی مردم افغانستان درحال گسترش است.

این نهاد بین‌المللی اما تأکید کرده است که بسیاری از دستورالعمل‌های رهبر و اداره امر به معروف طالبان با زندگی اجتماعی و خصوصی مردم به خصوص زنان آشکارا تداخل دارد.

به گفته‌ یوناما، ممنوعیت‌های گروه طالبان بر فعالیت‌های شغلی زنان و حضور آن‌ها در فیلم‌ها، ممنوعیت آرایشگاه‌های زنانه و در کل جلوگیری از کار زنان، از مواردی هستند که محدودیت‌های فراوانی را بر زندگی زنان وضع کرده است.

در گزارش یوناما به عرصه‌های مختلف از زندگی مردم افغانستان به خصوص زنان اشاره شده است که در آن زمینه‌ها از سوی گروه طالبان ممنوعیت وضع شده و این محدودیت‌ها بخش‌های مهم زندگی مردم از جمله زنان را تحت تأثیر قرار داده است.

الزام زنان به همراه داشتن محرم مرد در سفر، ممنوعیت زنان از دست‌رسی به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های عمومی، دست‌رسی زنان به داروهای جلوگیری از بارداری از مواردی هستند که براساس گزارش یوناما دست‌رسی زنان به حقوق و آزادی‌های چون حق آزادی و گشت‌وگذار، حق دسترسی به اشتغال، دسترسی  به مراقبت‌های صحی، سلامت جسمی، روحی و سلامت جنسی و صحت باروری را نقض کرده است.

حکومت طالبان و به خصوص وزارت امر به‌معروف این گروه، ممنوعیت‌های گسترده‌ای را به‌هدف جلوگیری از فعالیت‌های که آن‌ها غیراسلامی می‌خوانند، وضع کرده است.

براساس گزارش یوناما، گوش دادن به موسیقی، تجلیل از روز نوروز و روز عاشقان، نصب تصویر انسان و حیوان و استفاده از قلیان از جمله مواردی است که توسط وزارت امر به‌معروف گروه طالبان ممنوع قرار داده‌شده است.

گروه طالبان پس از آن‌که قدرت را برای دومین‌بار در افغانستان به دست گرفتند، به اصول و ارزش‌های حقوق بشری مندرج در میثاق‌های بین المللی احترام قایل نیستند.

این گروه مدعی است که ارزش‌های مورد اشاره در میثاق‌های بین‌المللی در تضاد با شریعت و ارزش‌های دینی قرار دارند.

مطالب مرتبط