طالبان در سال جاری نزدیک به صد مورد حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها را نقض کرده است


 طالبان در سال جاری نزدیک به صد مورد حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها را نقض کرده است

جمهوری مدارا: گروه طالبان در شش ماه اول سال جاری میلادی، نزدیک به صد مورد حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها را نقض کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان) گزارشی را نشر کرده است که در آن از رویدادهای مختلفی که بیان‌گر نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها است، پرده برداشته است.

در این گزارش آمده است که تنها در شش ماه اول سال جاری میلادی ۸۹ مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها توسط طالبان در مناطق مختلف افغانستان نقض شده است.

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، محدویت‌های بی‌شماری بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع شده است.

در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان آمده که در شش ماه اول سال جاری میلادی ۶۰ مورد تهدید خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها و ۲۹ مورد بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان به ثبت رسیده است.

یک روز پیشتر طالبان محمدیار مجروح خبرنگار آزاد را در ولایت قندهار باز داشت کرد. مرکز خبرنگاران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این خبرنگار شده است.

گزارش مرکز خبرنگاران افزوده است که یک خبرنگار در ۱۸ حمل سال جاری خورشیدی در غزنی بازداشت شده است که تا کنون در زندان طالبان به‌سر می‌برد.

وضع محدویت برفعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران روند دسترسی مردم افغانستان به معلومات را به مشکل مواجه کرده است.

مرکز خبرنگاران می‌گوید محدودیت دسترسی به اطلاعات به‌صورت جدی از سوی طالبان اعمال می‌شود و مسئولان این گروه در اکثر موارد حاضر نیستند معلومات بدهند.

در همین گزارش مرکز خبرنگاران آمده است که گروه طالبان در نیمه اول سال جاری میلادی، حد اقل فعالیت هفت رسانه را نیز به صورت موقت یا دایمی متوقف کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که اعمال فشار بر رسانه‌های خصوصی و آزاد نه تنها کاهش نیافته است که «نظارت بر محتوای تولیدات رسانه‌ها» افزایش یافته است.

براساس این گزارش، نهادهای چون اداره «استخبارات و امر به‌معروف از طریق نظارت مستقیم و غیرمستقیم در امور کاری رسانه‌ها دخالت می‌کنند.»

گفته شده است که محدودیت‌ها در مناطق جنوب و شرق افغانستان در مقایسه با شهر کابل بیشتر است و رسانه‌های فعال دراین مناطق با کوچک‌ترین تخطی از محدودیت‌های که طالبان وضع کرده تهدید می‌شوند.

یکی از مواردی که در گزارش مرکز خبرنگاران به آن اشاره شده این است که خبرنگاران محلی فقط رویدادهای را می‌توانند پوشش دهند که مورد تأید مسئولان محلی گروه طالبان باشد.

به گفته این نهاد، همکاری خبرنگاران با رسانه‌هایی که در بیرون از کشور فعالیت دارند، همچنان ممنوع است.

این نهاد از طالبان خواسته که در سیاست خود منبی بر محدودیت‌های موجود تجدید نظر و از تحمیل خواسته‌های خود بر خبرنگاران و رسانه‌ها خودداری کنند.

مطالب مرتبط