بیش از دو هزار زن در زندان‌های طالبان زندانی اند


 بیش از دو هزار زن در زندان‌های طالبان زندانی اند

جمهوری مدارا: جنبش شنبه‌های ارغوانی در تازه‌ترین اعلامیه‌ای که منتشر کرده از آمار زندانیان زن در زندان‌های گروه طالبان خبر داده است.

براساس این اعلامیه‌ای این جنبش، هم اکنون بیش از دو هزار زن در زندان‌های گروه طالبان زندانی اند.

این در حالی است که قبل از این گروه طالبان اعلام کرده بود که حدود ۵۰۰ زن در زندان‌های این گروه به سر می‌برند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی آمار ارائه شده توسط گروه طالبان را غیر واقعی خوانده و به نقل از منابع خود، تاکید کرده است که بیش از دو هزار زن در زندان‌های این گروه در بند هستند.

در اعلامیه این جنبش آمده است «چند روز پیش، طالبان ادعا کردند که تنها ۵۰۰ زندانی زن در تمام زندان‌های افغانستان وجود دارد؛ اما منابع ما می‌گویند که تعداد واقعی زندانیان زن  بیش از ۲ هزار  تن است

این نهاد مدنی، بازداشت و زندانی شدن بیش از دو هزار در زندان‌های گروه طالبان را، تصویر تلخ و درد ناک از وضعیت کنونی افغانستان خوانده است.

این نهاد مدنی هم‌چنین به نقل از منابع خود ادعا کرده است که شماری از زنان زندانی توسط گروه طالبان در زندان‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و شماری از آن‌ها بار دار نیز شده اند.

گزارش‌های متعددی وجود دارد که زنان زندانی در زندان‌های گروه طالبان مورد تجاوز قرار می‌گیرند. در یک مورد رسانه رخشانه گزارش داده بود که فیلم تجاوز بر یک زندانی زن را مشاهده کرده است.

بربنیاد گزارش و اعلامیه جنبش شنبه‌های ارغوانی، آن‌چه در پشت دیوار زندان‌های گروه طالبان اتفاق می‌افتد، بیان‌گر نقض حقوق بشر است.

این در حالی است که گفته می‌شود به دلایل فرهنگی و سنت‌های اجتماعی شماری از خانواده‌ها حاضر نیستند که از ندانی بودن و وضعیت زنان زندانی خود به کسی معلومات بدهند.

به گفته این نهاد مدنی، سکوت در مورد زنان زندانی از سوی خانواده‌های آنان، سبب می‌شود که آمار واقعی پنهان بماند و بسیاری از زنان در سکوت و بدون تأیید و حمایت افکار عمومی رنج ببرند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی بار دیگر از جامعه جهانی خواسته اند که چشم خود را در برابر واقعیت‌های تلخ و بی‌عدالتی‌های که در افغانستان جریان دارد، نبندد.

زندانی شدن زنان در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان ممنوعیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده و زنان را از صحنه اجتماع حذف کرده است.

باوجود در خواست‌های مکرر و واکنش‌های گسترده جامعه جهانی و مردم افغانستان، گروه طالبان تحصیل، کار و آموزش دختران و زنان ممنوع قرار داده است.

مطالب مرتبط