رینا امیری: بی‌تفاوتی در برابر نقض حقوق زنان در افغانستان برای حقوق بشر در جهان خطرناک است


 رینا امیری: بی‌تفاوتی در برابر نقض حقوق زنان در افغانستان برای حقوق بشر در جهان خطرناک است

جمهوری مدارا: رینا امیری، نماینده ویژه امریکا برای زنان افغانستان، بی‌تفاوتی در برابر نقض حقوق زنان در افغانستان تحت تسلط طالبان را برای وضعیت حقوق بشر در جهان خطرناک خوانده است.

خانم امیری که در نشست کمیسیون حقوق بشر کانگرس امریکا سخن می‌گفت، وضعیت زنان را در افغانستان فاجعه‌بار خوانده است.

کمیسیون حقوق بشر کانگرس امریکا، روز گذشته نشستی را برای بررسی وضعیت حقوق زنان افغانستان برگزار کرده بود.

فرستاده ویژه امریکا برای زنان افغانستان در این نشست پیشنهاد کرده است که هرگونه عادی ‌سازی روابط با طالبان باید مشروط به رعایت حقوق‌ بشر باشد.

به گفته خانم امیری، طالبان در سه‌سال گذشته مرتکب نقض سیستماتیک حقوق زنان، اقلیت‌های قومی، مذهبی، آزادی بیان، خشونت علیه مقام‌ها و نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان شده‌ اند.

روز گذشته بخش حقوق بشر دفتر هیأت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان نیز گزارشی را منتشر کرد که براساس آن در سه ماه سال‌جاری میلادی 60 مورد بازداشت‌ خود سرانه و چندین مورد قتل توسط گروه طالبان در افغانستان ثبت شده است.

خانم امیری بی‌تفاوتی در برابر نقض حقوق زنان توسط طالبان را برای وضعیت حقوق بشر در جهان خطرناک عنوان کرده و گفته است که برخورد طالبان با زنان و دختران فاجعه‌بارتر از دیگران بوده و این اقدامات طالبان مصداق آزار جنسیتی است.

در نشست کمیسیون حقوق بشر کانگرس امریکا، میترا مهران و وحیده امیری، دو تن از فعالان حقوق زن افغانستان، هدبار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر و خانم امیری فرستاده ویژه امریکا برای زنان افغانستان شرکت داشتند.

گروه طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان، محدودیت‌های فراوانی را بر زندگی زنان افغانستان وضع کرده اند که این محدودیت‎‌ها نگرانی گسترده ملی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

مطالب مرتبط