پس از امضای توافق‌نامه دوحه ۸ میلیون نفر  افغانستان را ترک کرده اند


 پس از امضای توافق‌نامه دوحه ۸ میلیون نفر  افغانستان را ترک کرده اند

جمهوری مدارا: پس از امضای توافق‌نامه بین دولت امریکا و گروه طالبان، هشت میلیون نفر افغانستان را ترک کرده است.

دولت امریکا در در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ با گروه طالبان در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که از آن رویداد به بعد تاکنون، حدود ۸ میلیون شهروند افغانستان این کشور را ترک کرده‌اند.

براساس گزارشی که اخیرا سازمان بین‌المللی مهاجرت منتشر کرده است، از مجموع افرادی که در سال 20 20 میلادی افغانستان را ترک کرده اند،  ۸۵ درصد آن‌ها به کشورهای همسایه افغانستان پناه برده اند.

این سازمان بین‌المللی هم‌چنان اعلام کرده است که از این میان حدود یک میلیون افغانستانی به کشورهای اروپایی مهاجر شده اند.

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت تذکر داده شده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، تورم اقتصادی در این کشور افزایش یافته و بیش از نیمی جمعیت افغانستان به فقر مبتلا شده اند.

بربنیاد گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، اکثریت کسانی که به ایران کشور همسایه افغانستان مهاجرت کرده اند، از نبود کار و فرصت‌های شغلی به عنوان عامل اصلی مهاجرت نام برده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از دشواری‌های افغانستانی‌های که به کشورهای همسایه افغانستان پناه برده اند نیز گزارش داده است.

برمبنای این گزارش، بخش اعظم مهاجران افغانستان به دلیل دشواری‌های اخذ پاسپورت و ویزا، مجبور می‌شوند از راه‌های غیرقانونی مهاجرت کنند و به قاچاقیان انسان پول بدهند.

گفته می‌شود افرادی که به اسناد سفر دسترسی ندارند هنگام عبور از مرزها باخشونت، تحقیر، توحین و نقض حقوق بشری مواجه می‌شوند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان تسریع شده است. یافته‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی از ایران اخراج شده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از کشورهای میزبان مهاجران افغانستان خواسته است که  اخراج مهاجران افغانستان را تا زمانی که زمینه بازگشت «آبرومندانه » فراهم می‌شود، متوقف کنند. 

مطالب مرتبط