مجمع مدافعان حقوق بشر: فاجعه فرهنگی را در افغانستان جدی بگیرید


 مجمع مدافعان حقوق بشر: فاجعه فرهنگی را در افغانستان جدی بگیرید

جمهوری مدارا: مجمع مدافعان حقوق بشر نسبت به حذف آثار هنری و فرهنگی توسط طالبان در افغانستان هشدار داده است.

گروه طالبان برخی از نمادهای فرهنگی را در مناطق مختلف کشور به این ادعا که خلاف آموزه‌های دینی هستند، حذف و نابود کرده اند.

اکنون مجمع مدافعان حقوق بشر از حذف و نابود کردن آثار فرهنگی توسط طالبان به عنوان فاجعه فرهنگی نام برده و از جامعه بین‌المللی خواسته اند که این موضوع را جدی بگیرند.

این نهاد مدافع حقوق بشر که دیروز (جمعه12 اسد) اعلامیه‌ای را در این زمینه منتشر کرده است مدعی است که «محو آثار فرهنگی و تحمیل محدودیت‌های گسترده بر فرهنگیان، ماموریت کلیدی طالبان است.»

اعضای این نهاد هم‌چنین ابراز نگرانی کرده اند که گروه طالبان فرهنگ متنوع مردم افغانستان را در معرض نابودی قرار داده است.

در اعلامیه مجمع مدافعان حقوق بشر به موارد چون نابودی ساختمان‌های تئاتر، سینما، نمایش‌های موسیقی، نگارستان‌ها اشاره شده و نیز تصریح شده است که دیپارتمنت‌های هنرهای ‌زیبا در دانشگاه‌ها و انستیتوت ملی موسیقی حذف‌ و گروه‌های هنری تعطیل شده‌اند.

مجمع مدافعان حقوق بشر از سازمان بین‌المللی یونسکو و دیگر نهادهای حامی فرهنگ و هنر خواسته است که وضعیت «فاجعه‌بار فرهنگی» افغانستان را در دستور کار قرار دهند.

این نهاد با توجه به وضعیت موجود در افغانستان از کشورهای عضو شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند که برای رسیدگی به وضعیت فاجعه‎بار فرهنگی در افغانستان، «دیپلماسی فرهنگی» را فعال سازند.

اعضای این نهاد از سکوت فرهنگیان کشور در برابر وضعیت فرهنگی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده اند که رویه طالبان، هنرمندان و فرهنگیان را دچار آسیب روحی و روانی کرده است.

گروه طالبان با برداشتی که از دستورات مذهبی دارند، موسیقی و فعالیت‌های هنری- فرهنگی را حرام دانسته و همواره  آلات موسیقی را به اکراه از نزد مردم جمع آوری نموده و آن را آتش می زنند.

با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، هنرمندان و آواز خوان‌ها یا افغانستان را ترک کرده اند و یا به گوشه انزوا رانده شده اند و با ترس و تهدید زندگی می‌کنند.

نیروهای این گروه با کسانی که موسیقی گوش می‌دهند به شدت برخورد کرده و در مواردی آن‌ها را لت و کوب نیز کرده اند.

مطالب مرتبط