بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان بر اثر رویدادهای طبیعی را افغانستان دارد


 بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان بر اثر رویدادهای طبیعی را افغانستان دارد

جمهوری مدارا: سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرده است که افغانستان بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان بر اثر رویدادهای طبیعی را دارد.

سازمان حمایت از کودکان می‌گوید نیمی از  38 هزار نفری که در اثر رویدادهای طبیعی در افغانستان بی‌خانمان شده اند، کودکان هستند.

براساس گزارش این سازمان، در شش ماه اول سال روان میلادی ده‌ها هزار نفر در افغانستان به دلیل رویدادهای شدید طبیعی مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

گزارش سازمان حمایت از کودکان امروز(سه‌شنبه ۱۶ اسد) منشتر شده و در آن آمده است که افغانستان در سال 2023 نیز با بیش از ۷۴۷ هزار کودک بی‌سرپناه، بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان را داشته است.

این گزارش در استناد به تحلیل مرکز پایش جابجایی داخلی(IDMC) تهیه شده  و در آن گفته شده است که در سال جاری جابجایی‌ها در افغانستان در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی به دلیل تغییرات آب و هوایی چون خشکسالی، دمای شدید هوا، سیل، رانش زمین و طوفان نسبت سال ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.

حوادث و رویدادهای طبیعی در سال جاری با پیامدهای هنگفت جانی و مالی برای مردم افغانستان به همراه بوده و سازمان ملل‌متحد بارها در مورد پیامدهای تغییرات اقلیم در افغانستان هشدار داده است.

برمبنای این گزارش افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی است که از هر سه نفر یک نفر در این کشور با سطوح شدید گرسنگی روبه‌رو هستند.

پیشتر سازمان‌های امداد رسان نسبت به افزایش فقر و سطح دسترسی مردم به غذا ابراز نگران کرده گفته بود که با افزایش روند اخراج مهاجران این افغانستان از ایران و پاکستان، دسترسی مردم این کشور به غذا بیشتر به چالش مواجه شده است.

گزارش سازمان حفاظت از کودکان نیز به نقل از سازمان ملل متحد گفته است که ۲۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان با شرایط خشک‌سالی شدید مواجه اند که این وضعیت بیش از نیمی از جمعیت این کشور  را تحت تأثیر قرار داده است.

در این گزارش هم‌چنان گفته شده است که دختران و زنان در مقایسه با مردان بیشتر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند.

این گزارش می رساند که تنها در ولایت بغلان  بیش از ۲۵ هزار نفر آواره شده‌اند که نزدیک به ۱۴ هزار آن‌ها کودک هستند. ولایت بغلان در سال جاری شاهد سرازیر شدن سیلاب های ویرانگر بود که پیامدهای سنگین جانی و مالی برای مردم داشت.

مطالب مرتبط