رواداری: بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید کردن اجباری در افغانستان سه برابر افزایش یافته است


 رواداری: بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید کردن اجباری در افغانستان سه برابر افزایش یافته است

جمهوری مدارا: یک نهاد حقوق بشری موسوم به رواداری، در گزارشی که به تازه‌گی منتشر کرده است از افزایش چند برابر قتل، شکنجه، بازداشت و ناپدیدساختن اجباری مردم، توسط نیروهای گروه طالبان در افغانستان خبر داده است.

این نهاد حقوق بشری گفته که در شش ماه نخست سال جاری میلادی بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، قتل، ناپدیدشدن‌ اجباری و مجازات شهروندان توسط طالبان در افغانستان افزایش یافته است.

در گزارش این نهاد که روز (دوشنبه ۲۲ اسد) منتشر شده آمده است که در شش ماه نخست سال 2024 و در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی، بازداشت‌های خودسرانه «بیش از دو برابر» و ناپدید کردن اجباری افراد «بیش از سه برابر» افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌رساند که در بازه زمانی ذکرشده، گروه طالبان،  کارمندان حکومت‌ پیشین و اعضای خانواده‌‌های آنان، فعالان مدنی، خبرنگاران،‌ مدافعان حقوق بشر و منتقدان خود را با حملات «خشونت‌بار» و «انتقام‌جویانه» هدف قرار داده اند.

نهاد رواداری می‌گوید وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در بخش‌های مختلف، به دلیل اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ و تبعیض‌آمیز گروه طالبان  بیش از سال گذشته بدتر شده است.

بر بنیاد گزارش روا داری، گروه طالبان در شش ماه نخست سال جاری میلادی به وضع و اجرای محدودیت‌های شدیدتری درزمینه دسترسی به عدالت، حق آموزش،‌ حق کار و گشت‌وگذار آزادانه زنان در کل کشور محدودیت‌های بیشتری را اعمال کرده اند.

نهاد رواداری گزارش داده است که علاوه بر تشدید باز داشت، قتل، شکنجه و ناپدید کردن اجباری مردم افغانستان، این گروه در این مدت، به سرکوب عقاید و افکار مذهبی شهروندان افغانستان نیز اقدام کرده است.

گزارش می‌رساند که حتی در مواردی این گروه اقلیت‌های مذهبی را مجبور به تغییر مذهب کرده‌اند.

در گزارش آمده است که در شش ماه گذشته گروه طالبان در زمینه ارائه خدمات، دسترسی به منابع، فرصت‌ها و امکانات ملی و توزیع کمک‌های بشردوستانه با گروه‌های قومی و مذهبی آسیب‌پذیر، با تبعیض رفتار کرده است.

یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که دسترسی به اطلاعات در این مدت محدودتر شده و طالبان به ادارات دولتی دستور داده‌اند که از انتشار خودسرانه‌ فرمان‌ها، احکام و دیگر اسناد مهم این گروه خودداری کنند.

گزارش رواداری می‌گوید عدم التزام طالبان به موازین حقوق بشر و تداوم مصئونیت از مجازات و پی‌گرد حقوقی، از دلایل عمده بدتر شدن و نقض حقوق بشر در این بازه زمانی در افغانستان تحت کنترول طالبان است.

مطالب مرتبط