یونسکو: طالبان در سه‌سال گذشته دو دهه پیشرفت در زمنیه آموزش و پرورش را نابود کرده اند


 یونسکو: طالبان در سه‌سال گذشته دو دهه پیشرفت در زمنیه آموزش و پرورش را نابود کرده اند

جمهوری مدارا: سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد(یونکسو) می‌گوید گروه طالبان در سه‌سال گذشته دو دهه پیشرفت پایدار آموزش و پرورش را در افغانستان از بین برده است.

این سازمان بین‌المللی در اعلامیه‌ای که به گفته خبر گزاری فرانسه امروز(پنج‌شنبه 25 اسد) صادر کرده است با اشاره به ممنوعیت آموزش دختران و زنان در افغانستان هشدار داده است که اکنون «آینده کامل یک نسل در خطر» است.

سازمان بین‌المللی یونسکو  در اعلامیه خود گفته است که گروه طالبان ۱.۴ میلیون دختر را از آموزش محروم کرده است.

گروه طالبان طالبان پس از آن‌که در سال 1400 قدرت سیاسی را درافغانستان بدست گرفتند، آموزش و تحصیل زنان و دختران را ممنوع کرده و محدودیت‌های بسیاری بر زندگی زنان وضع کرده اند.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو از پیامد محرومیت زنان و دختران از تحصیل و آموزش به شدت ابراز نگرانی کرده گفته است که: «یونسکو از پیامدهای زیان‌بار نرخ فزاینده ترک آموزش، که می‌تواند منجر به افزایش کار کودکان و ازدواج زودهنگام شود، نگران است.»

گفته شده است که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان شمار دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع ابتدایی نیز ۱.۱ میلیون نفر کاهش یافته است.

گروه طالبان بیشتر از بخش آموزش و پرورش مدرن، تلاش دارند زمینه تدریس کودکان و نوجوانان را در مدارس جهادی که از طرف این گروه ایجاد می‌شود، فراهم کنند.

بربنیاد اعلامیه‌ای این سازمان بین المللی تنها در سه سال گذشته طالبان  تقریباً دو دهه پیشرفت پایدار آموزش و پرورش را در افغانستان نابود کرده اند و این وضعیت به گفته یونسکو سبب شده است که «آینده یک نسل کامل به خطر» مواجه گردد.

اعلامیه سازمان بین‌المللی یونسکو می‌گوید اکنون ۲.۵ میلیون دختر از آموزش محروم هستند که این رقم ۸۰ درصد دخترانی را تشکیل می‌دهد که در سن آموزش و رفتن به مکتب قرار دارند.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل  می‌گوید که طالبان از سال ۱۴۰۰ به بعد، دست‌کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر را «عمداً» از دست‌رسی به آموزش متوسطه محروم کرده‌اند.

افغانستان اکنون تنها کشوری است که زنان و دختران در آن حق رفتن به مکتب و دانشگاه ندارند.

گروه طالبان علاوه بر ممنوعیت آموزش و تحصیل زنان و دختران، حق کار، حق گشت و گذار آزاد، حق رفتن به اماکن تفریحی و مکان‌های عمومی، ورزش و سفربدون محرم را برای زنان ممنوع کرده اند.

مطالب مرتبط