جنبش اعتراضی زنان به رهبران سیاسی: به طرح حکومت بدیل گروه طالبان بیاندیشید


 جنبش اعتراضی زنان به رهبران سیاسی: به طرح حکومت بدیل گروه طالبان بیاندیشید

جمهوری مدارا: یک جنبش اعتراضی زنان به‌نام "جنبش شنبه‌های ارغوانی" در سومین سالروز فروپاشی حکومت پیشین افغانستان و به قدت رسیدن طالبان از رهبران سیاسی مخالف طالبان خواسته است که به «طرح حکومت بدیل» گروه طالبان بیاندیشند.

این جنبش اعتراضی در قطع‌نامه‌ای که به مناسبت 15آگست سالروز سقوط جمهوریت منتشر کرده گفته است که گروه طالبان در سه سال گذشته، کشور را با عقب‌گرد جدی مواجه ساخته که «جبران آن» نیازمند سال‌ها تلاش و زحمت است.

این نهاد با بیان این‌که افغانستان«ناامید کننده» و «خطر آفرین» واقعیت سه‌سال حکومت «خودخوانده» طالبان است می‌گوید که پانزدهم آگیست سال ۲۰۲۱، آغاز فصل جدیدی از رنج‌های بی‌شمار برای مردم افغانستان به ویژه زنان، اقوام آسیب‌پذیر و اقلیت مذهبی است.

در قطعنامه این جنبش اعتراضی به آپارتاید جنسیتی علیه زنان، جنایات جنگی، نقض گسترده حقوق اساسی شهروندان، کشتار افراد بی‌گناه، کوچ اجباری، اجرای مجازات‌های مخالف کرامت انسانی، محاکم صحرایی، تفتیش عقاید و ایجاد ترس و ارعاب به هدف تحکیم پایه‌های نظام از سوی طالبان در سه‌سال گذشته اشاره شده است.

جنبش شبنه‌های ارغوانی می‌گوید انزوای بین‌المللی افغانستان به دلیل حکومت طالبان منجر به افزایش فقر و بیکاری، افزایش کودکان کار، مهاجرت میلیون‌ها تن به خصوص جوانان از یک سو و «دزدی کمک‌های بین‌المللی، تاراج معادن و تمویل مالی گروه‌های تروریستی» از جانب دیگر شده است.

این جنبش اعتراضی می گوید که طالبان هیچ گونه اعتقادی بر مشارکت زنان و سایر اقوام در قدرت و رهبری سیاسی و کسب مشروعیت از مردم افغانستان ندارد و انتخابات فرهنگ غربی می دانند.

به باور این جنبش، اقدامات «انحصار گرایانه و قومی طالبان» در سه‌سال گذشته به اتحاد مردم افغانستان آسیب رسانده و سبب ایجاد فاصله بین مردم شده است که این می تواند زمینه تصفیه قومی، اختلافات جدی و حتا «تجزیه» کشور را فراهم سازد.

این جنبش، از شهروندان کشور و چهره‌های سیاسی خواسته است به ایجاد حکومتی فکر کنند که عدالت اجتماعی را تامین، ستم ملی، آپارتاید جنسیتی و تعصبات قومی، زبانی و مذهبی را پایان بخشیده و مشکلات کشور را به صورت اساسی حل کند.

در قطع‌نامه این جنبش با اشاره به فرار اشرف غنی و بی اعتمادی مردم به رهبران، از چهره‌های سیاسی متعهد به مردم خواسته شده که برای «احیای اعتماد و امید» به جای قرار گرفتن در "محور افراد" با ائتلاف فکری، برای نظام بدیل حکومت طالبان بیاندیشند و از تعامل بیشتر جهان با طالبان جلو گیری کنند.

این جنبش با اشاره به مبارزات سه‌ساله زنان گفته است که این مبارزات روند به رسمیت شناختن طالبان را به رویای آنها تبدیل کرده و از همه می‌خواهند که با طرح مباحث بزرگتر از فروکاست و تقلیل حقوق و آزادی های انسانی مردم افغانستان به ویژه زنان به چند حق مشخص ابتدایی و یا «یک لقمه نان» جدا پرهیز کنند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی خواستار تحقق عدالت، ختم فرهنگ معافیت از مجازات و به دادگاه کشیدن رهبران گروه طالبان نیز  شده است.

با فرارسیدن سومین سالروز سقوط جمهوریت و حکومت دوباره گروه طالبان بر افغانستان، جنبش‌های اعتراضی زنان درکشور های غربی و دیگر کشورهای جهان فراخوان اعتراض صادر کرده پانزدهم آگست و روز به قدرت رسیدن گروه طالبان را «روز سیاه افغانستان» عنوان داده اند. 

مطالب مرتبط