سازمان عفو بین‌الملل: جهان با اراده قوی به چرخه سرکوب و خشونت در افغانستان خاتمه دهد


 سازمان عفو بین‌الملل: جهان با اراده قوی به چرخه سرکوب و خشونت در افغانستان خاتمه دهد

جمهوری مدارا: سازمان عفو بین‌الملل از ادامۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده می‌گوید که با گذشت سه‌ سال از حاکمیت گروه طالبان، هنوز هم آزار و اذیت جنسیتی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و سانسور در این کشور  ادامه دارد.

این سازمان از سکوت جامعه جهانی در قبال وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شدت انتقاد کرده گفته است که جامعه بین‌المللی در مورد افغانستان خاموشی اختیار کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته است که با اراده قوی برای پایان دادن به چرخه سرکوب و خشونت در افغانستان اقدام کند.

این سازمان از جامعه بین‌المللی خواسته که با اعمال فشار بیشتر بر طالبان، این گروه را مجبور کنند که از نقض حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه زنان دست بر دارند.

وضعیت مردم افغانستان به لحاظ حقوق بشری در حاکمیت گروه طالبان همواره مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار داشته و این سازمان‌ها معتقدند که گروه طالبان به ارزش‌های حقوقی احترام نمی گذارند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار دادخواستی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است با آن‌که مردم افغانستان در یک وضعیت بد گیر افتاده اند؛ اما جامعۀ بین‌المللی در این مدت ''هیچ اقدام معنادار'' انجام نداده است.

در این یادداشت آمده است: «از وقتی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفته اند، افغانستان در وضعیت نزولی نقض حقوق بشر قرار گرفته است. زنان از همه جنبه‌های زندگی منع شدند، اذیت و آزارهای مانند شکنجه و بدرفتاری و بازداشت‌های خودسرانه ادامه دارد.»

تارنیا ودود، یکی از مدافعان حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل برای افغانستان، تاکید کرده که بازگشت تنبیۀ فزیکی و فقدان قوه قضیایۀ مستقل در افغانستان، نقض حقوق بشر را تشدید کرده است.

این فعال حقوق بشر اظهار تعجب کرده است که جامعه بین‌المللی هنوز چگونه انتظار دارند که طالبان به حقوق بشر احترام بگذارند.

دراین دادخواست تصریح شده است که موضع‌گیری جامعه جهانی در حد بلند کردن صدا راه حل نیست بلکه «با ارادۀ قوی حکومت‌ها در سراسر جهان باید برای پایان دادن به این چرخه سرکوب اقدام کنند.»

با تسلط گروه طالبان بر افغانستان در سه‌ سال پیش، مردم افغانستان با تغییرات ناخوش آیند در زندگی خود مواجه شده و زنان و دختران با محدودیت‌های سخت‌گیرانه گروه طالبان مواجه شده اند.

طالبان هرگونه تغییر در وضعیت حقوق بشری زنان را موضوع داخلی افغانستان می داند، امری که جامعه جهانی آن را نمی پذیرند.

مطالب مرتبط