ممانعت گروه طالبان از ورود گزاش‌گر ویژه حقوق بشر به افغانستان


 ممانعت گروه طالبان از ورود گزاش‌گر ویژه حقوق بشر به افغانستان

جمهوری مدارا: گروه طالبان ورود ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد را به افغانستان ممنوع کرده است.

آقای بنت همواره از نقض حضور بشر و سیاست‌های افراطی گروه طالبان در برابر مردم افغانستان به خصوص زنان به شدت انتقاد کرده است.

اکنون ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان به دویچه‌وله گفته است که این گروه سفر آقای ریچارد بنت را به افغانستان ممنوع کرده است.

تاکنون آقای بنت در این مورد تصمیم گروه طالبان واکنش نشان نداده است.

آقای بنت و شماری دیگری از کارشناسان سازمان ملل متحد اخیرا به دلیل نقض تعهدات حقوق بشری افغانستان از تلاش‌ها برای آغاز پرونده‌ای بر علیه گروه طالبان در دادگاه بین المللی نیز اعلام حمایت کرده بود.

مجاهد گفته است این گروه ورود ریچارد بنت را به افغانستان به این جهت ممنوع کرده اند که او «به‌خاطر پروپاگاند علیه افغانستان موظف شده بود و کسی نیست که ما سر صحبت‌هایش باور کنیم.»

ریچاردت بنت وضعیت حقوق بشر را در افغانستان از نزدیک دنبال می‌کند و از نقض حقوق بشری مردم افغانستان و اعمال خشونت علیه مردم، به سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد.

سخنگوی گروه طالبان اما ادعا می‌کند که او یک موضوع «کوچک» برا بزرگ جلوه می‌دهد.

ذبیح الله مجاهد همچنان ادعا کرده است که ریچارد بنت به دیگر سازمان‌های بین المللی نیز معومات نادرست ارائه می‌کند.

ریچارد بنت در ماه اپریل سال 2022 به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در افغانستان تعیین شد.

آقای بنت به هدف نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان این به این سمت منصوب شد و او در دو سال گذشته پیوسته گزارش‌های مختلفی را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر کرد.

گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود با اشاره به سرکوب زنان و دختران افغانستان توسط طالبان، خواستار جرم‌انگاری «آپارتاید جنسیتی» در قوانین بین‌المللی شده است. 

مطالب مرتبط