دیدبان حقوق بشر: منع ورود گزارش‌گر ویژه سازمان ملل به افغانستان پایان کار نیست


 دیدبان حقوق بشر: منع ورود گزارش‌گر ویژه سازمان ملل به افغانستان پایان کار نیست

جمهوری مدارا: هدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر امروز(چهارشنبه ۳۱ اسد) گفته است که منع ورود ریچارت بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر به افغانستان پایان کار نیست.

پیشر ذبیح‌ الله مجاهد سخن‌گوی طالبان به دیوچه‌وله گفته بود که این گرون ورود آقای بنت را به افغانستان ممنوع کرده است.

مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر، هدربار، در شبکه ایکس نوشته است که طالبان می‌توانند از این ممنوعیت‌ها وضع کنند؛ اما نمی‌توانند جلو مردم افغانستان، زنان و دختران را در این کشور بگیرند.

خانم بار تاکید کرده است که منع ورود ریچارد بنت پایان کار نیست.

شخص آقای بنت تاکنون در این زمینه واکنش نشان نداده است؛ اما هدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «جنایات طالبان شناخته شده است و هر چه اتفاق بیفتد آشکار خواهد شد که عواقبی هم در پی دارد

خانم بار همچنان تاکید کرده است که این خواست مردم افغانستان که باید گروه طالبان ملزم به پاسخگویی گردد و تا زمانی که عدالت تامین نشده است ادامه دارد.

وی اما از تردید و سکوت جامعه بین‌المللی در برابر سیاست‌های گروه طالبان در زمینه حقوق بشری مردم افغانستان به شدت انتقاد کرده و آن را «شرم‌آور» خوانده است.

او‌ از ادامه تلاش سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در کشور‌های که وضعیت حقوق بشری مردم در آن نگران کننده است‌ خبر داده گفته است که دسترسی به حقوق بشر در این کشور ها سخت اما کاملا امکان پذیر است.

همین امروز گزارش شد که گروه طالبان ورود ریچاد بنت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق در افغانستان را ممنوع کرده است.

دبیح الله مجاهد از این تصمیم طالبان اطلاع داده و گفته بود که او موضوعات کوچک را بزرگ جلوه می‌دهد.

آقای بنت سال ۲۰۲۲ به عنوان گزارشگر حقوق بشر در افغانستان تعیین شد و تاکنون چندین گزارش در رابطه به وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر کرده است.

او از سیاست‌های گروه در افغانستان مبنی بر اعمال خشونت، وضع محدودیت بر مردم و به خصوص محدودیت‌های وضع شده بر زنان و‌ دختران به شدت انتقاد کرده است.

مطالب مرتبط