ریچاربنت: به مستند سازی نقض حقوق‌بشر در افغانستان ادامه می‌دهم


 ریچاربنت: به مستند سازی نقض حقوق‌بشر در افغانستان ادامه می‌دهم

جمهوری مدارا: ریچاردبنت، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که با وجود منع وردش به افغانستان از سوی طالبان؛ وی به مستند سازی حقوق‌بشری در افغانستان ادامه خواهد داد.

آقای ریچارد بنت روز (چهارشنبه، ۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به عنوان یک کار شناس مستقل منصوب شده از سوی سازمان‌ملل متحد، مسئولیت خود را بسیار جدی می‌گیرد و برای کشف حقایق، ارزیابی های بی‌طرفانه‌ خود را ارئه می‌دهد.

آقای بنت، اقدام طالبان مبنی بر منع وردودش به افغانستان را گامی به عقب خوانده و واکنش طالبان را علامت نگران کننده در مورد تعامل طالبان با سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر عنوان کرده است.

وی افزوده است که همواره به دنبال تعامل شفاف طالبان بوده و از  این گروه خواسته است که این تصمیم خود را تغییر دهند.

آقای بنت افزود با وجود محدودیت وضع شده از سوی طالبان؛ من به کارم چه در داخل و چه در بیرون از آن کشور ادامه خواهم داد، و از مردم افغانستان حمایت می‌کنم.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیشترگفته بو که این گروه آقای بنت را ممنوع الورود کرده و نیز گفته بود که به حرف‌های بنت بی‌باور است و او را متهم به تبلیغات علیه حکومت طالبان کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر تصمیم طالبان را از منع ورود گزارش‌گر ویژه ملل متحد به داخل افغانستان را شرم‌آور خوانده و گفته است که این تصمیم طالبان دور از انتظار بوده است.

ریچارد بنت در گزارش‌های خود از موارد گسترده‌ی نقض حقوق‌بشر از سوی طالبان به ویژه نقض حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی مستند سازی کرده است.

مطالب مرتبط