نیاز فوری به هزاران قابله ماهر در افغانستان


 نیاز فوری به هزاران قابله ماهر در افغانستان

جمهوری مدارا: در حالی که گروه طالبان تحصیل و زنان و دختران را ممنوع کرده؛ سازمان ملل متحد اعلام کرده است در افغانستان به 18 هزار قابله ماهر نیاز فوری است.

بر بنیاد گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، با موجودیت قابله‌های ماهر و تحصیل یافته، حدود نود درصد نیازمندی‌های صحی باروری مادران و نوزادان برآورده می‌شود.

این نهاد هشدار داده است که اگر نیاز به وجود قابله‌های ماهر به زودی بر آورده نشود، زندگی مادران زیادی به خطر مواجه است.

به دلایل زیاد، ازجمله نبود قابله و امکانات بهداشتی هنگام زایمان، افغانستان بیشترین نرخ مرگ و میر مادر و نوزاد را دارد. در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل آمده است که در افغانستان هر ساعت یک زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان می‌دهد.

به گفته صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، این مرگ‌ومیرها تا حد زیادی با مراقبت‌های قابله‌های ماهر قابل پیشگیری‌ هستند.

براساس گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در هر هزار تولد در افغانستان، بیش از شش‌صد مادر جان خود در جریان وضع حمل از دست می‌دهند.

صندوق جمعیت ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۱ از بیش از ۷۰ درمانگاه خانوادگی در افغانستان حمایت می‌کرد و این رقم با وجود محیط عملیاتی بسیار چالش‌برانگیز، بیش از شش برابر شده و به ۴۷۷ درمانگاه افزایش یافته است.

گفته می‌شود که به واسطه این حمایت‌ها در 2021 به بیش از پنج میلیون تن کمک شده تا به خدمات مهم صحی به ویژه در مناطق دورافتاده دسترسی پیدا کنند.

این نهاد علت مرگ مادران را عدم دسترسی به خدمات معیاری صحتی، نابرابری جنسیتی و فقر عنوان کرده است.

این نهاد با اشاره به محدودیت‌هایی که طالبان برآموزش، کار و سفر زنان وضع کرده اند، وضعیت نسل آینده را در افغانستان خطرناک پیش‌بینی کرده است.

گفته می شود که در سطح جهانی نیز به موجودیت نزدیک به یک میلیون قابله آموزش دیده درجهان نیاز است.

مطالب مرتبط