سازمان حمایت از خبرنگارن: افغانستان به کوریای شمالی دیگری تبدیل خواهد شد


 سازمان حمایت از خبرنگارن: افغانستان به کوریای شمالی دیگری تبدیل خواهد شد

جمهوری مدارا: سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان به اظهارات ندامحمد ندیم وزارت تحصیلات‌عالی طالبان که گفته بود «حتی سوال کردن در مورد آموزش دختران تا امر ثانی تعلیق است»، واکنش نشان داد.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای که در واکنش به قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان منتشر کرده است، در پاسخ به اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات‌عالی گروه طالبان گفته است: «افغانستان زیر اداره طالبان به‌سرعت از جهان منزوی می‌شود و از این نظر به یک کوریای شمالی دیگر تبدیل خواهد شد.»

ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان بارها درمورد آموزش دختران و زنان درافغانستان اظهار کرده و گفته است که شرایط شرعی آموزش آنان فراهم نیست.

سرپرست وزارت تحصیلات‌عالی طالبان اخیرا در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت این گروه  در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از او درمورد آموزش و تحصیل دختران سوال کرده بودند گفت: «در این مسأله جواب کوتاه این است؛ طوری که تعلیم تا امر ثانی معطل است، سؤال [در مورد آن] نیز تا امر ثانی معطل است.»

اکنون سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان به این گفته ندا محمد ندیم که حتی پرسش در مورد آموزش دختران تا امر ثانی معطل است، واکنش نشان داده می‌گوید: «در تاریخ معاصر بشریت، چنین استبدادی که حتی حق پرسش را از مردم بگیرد، وجود نداشته است.»

ندیم در یک مورد مدعی شده بود که  تحقیقات علما درباره‌ی تحصیل دختران جریان دارد تا در این تحقیقات ثابت شود که تحصیل زنان تحت چه شرایط جایز است به زنان اجازه‌ی تحصیل داده می‌شود، در غیر آن همچنان معطل می‌ماند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان گفته‌های ندا محمد ندیم سرپرست وازرت تحصیلات‌عالی گروه طالبان را محکوم کرده است.

این سازمان از جامعه بین المللی، مدافعان حقوق‌ بشر و نهادهای حامی آزادی رسانه‌ها خواسته است که در برابر این گونه محدودیت‌های «ظالمانه» در افغانستان صدا بلند کنند.

درهمین حال، صبغت‌الله مولوی‌زاده یکی از علمای سرشناس ولایت هرات، ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان را در مورد آموز دختران و زنان به مناظره‌ی علمی فراخوانده است.

این عالم دینی اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در مورد آموزش دختران را دیدگاه شخصی او دانسته و گفته است که بسیاری از علمای افغانستان و جهان اسلام با این دیدگاه مخالف اند.

مطالب مرتبط