عفو بین‌الملل: قانون امر به معروف طالبان حمله‌ به حقوق‌ بشر است


 عفو بین‌الملل: قانون امر به معروف طالبان حمله‌ به حقوق‌ بشر است

جمهوری مدارا: سازمان عفو بین‌الملل نسبت به قانون جدید امر به معروف و‌نهی از منکر گروه طالبان به «تندی واکنش» نشان داده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز (سه‌شنبه ۶ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان یک حمله‌ای «وقیحانه» به حقوق‌‌ بشر است.

این سازمان از گروه طالبان خواسته است که «فورا این قانون را لغو» کند.

در بیانیه این سازمان آمده است که قانون جدید امر به معروف طالبان، آشکارا تعهدات افغانستان در حوزه قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل به این باور است که قانون امر به معروف طالبان محدودیت‌های وضع‌ شده از سوی‌گروه طالبان در برابر زنان و دختران افغا‌نستان را «نهادینه» می‌کند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل گفته شده است «همه جنبه‌های زندگی» زنان و‌دختران‌ افغانستان به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی‌گروه طالبان تحت تاثیر قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل محدودیت‌های وضع شده بر زندگی زنان افغانستان را غیر قابل تحمل خوانده و قانون جدید امر به معروف را قانون «سرکوب‌گرانه»خوانده است.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل از گروه طالبان خواسته شده است که به‌عنوان مقام‌های حاکم، به تعهدات بین‌المللی افغانستان ‌و میثاق‌های که این کشور امضاء کرده است، احترام بگذارند.

اعلامیه‌ گفته است که در این قانون، محدودیت‌های گسترده‌ای بر حقوق اساسی مردم افغانستان وضع شده است. این بیانیه به آن بخش از قانون جدید طالبان که به مردان و پسران جوان دستور داده است چگونه باید ریش و موی سر خود را کوتاه کنند‌ نیز اشاره کرده است.

عفو بین‌الملل گفته است که این نهاد و کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان تحقیق و مستند کرده است که محدودیت‌های شدید طالبان بر حقوق زنان و دختران همراه با استفاده از زندان، ناپدیدسازی اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها می‌تواند جنایت علیه بشریت مبتنی بر جنسیت براساس اساس‌نامه‌ی رم باشد.

در قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای بر شهروندان و به‌ویژه زنان وضع شده است. این قانون پوشاندن تمام بدن زن الزامی و صدای زن «عورت» دانسته شده است.

توشیح این قانون با واکنش‌های گسترده‌‌ای داخلی، کشورهای خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر و زنان مواجه شده است.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشر در تلاش اند که گروه طالبان این قانون را لغو کند؛ اما مقام‌های طالبان بر تطبیق کامل این قانون تاکید داشته و واکنش‌های بین‌المللی در برابر آن را گستاخی عنوان کرده اند.

مخالفان قانون امر به معروف طالبان بر این باور اند که با اجرایی شدن این قانون حقوق اساسی مردم افغانستان نقض و زنان کاملا از زندگی عمومی حذف می‌شوند.

مطالب مرتبط