جنبش‌های زنان به طالبان؛ صورت من فتنه‌انگیز نیست، چشمان تو فتنه‌ساز است


 جنبش‌های زنان به طالبان؛ صورت من فتنه‌انگیز نیست، چشمان تو فتنه‌ساز است

جمهوری مدارا: جنبش‌های اعتراض زنان در پیوند به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان واکنش نشان داده و به شدت در برابر آن اعتراض کرده اند.

دو جنبش اعتراضی زنان تحت نام‌های «جنبش آزادگان در تبعید افغانستان» و «شبکه زنان جمهوری خواه» امروز (چهارشنبه 7 سنبله) با نشر یک نوار ویدیویی و یک بیانیه نسبت به این قانون اعتراض کرده اند.

جنبش آزادگان در تبعید افغانستان، در یک حرکت اعتراضی به قانون جدید امر به معروف طالبان واکنش نشان داده و خطاب به این گروه گفته است: «صورت من فتنه‌انگیز نیست، چشمان تو فتنه‌ساز است

اعضای این جنبش در نوار تصویری خطاب به طالبان می‌گویند: «صدای من عورت نیست، گوش‌های تو فتنه‌ساز است.» این جنبش قانون تازه توشیح‌شده امر به معروف و نهی از منکر طالبان را «سیاه‌نامه» و زن‌ستیزانه خوانده است.

جنبش دیگری تحت نام شبکه زنان جمهوری خواه در بیانیه‌ای که منتشر کرده گفته است قانون امر به معروف طالبان در مغایرت کامل با قوانین بین‌المللی قرار دارد.

این نهاد در بیانیه خود آورده است که:«طالبان در حدی نیستند که فهم و درکی از قوانین بین‌المللی وتعهدات آن داشته باشند

بیانیه شبکه زنان جمهوری خواه می‌گوید طالبان هیچ‌گونه ساختاری برای کسب مشروعیت داخلی و جهانی را نمی‌پذیرند و این گروه نسبت به مفاهیم آرای عمومی مردم، قانون اساسی، تشکیل دولت ملی، تفکیک قوای سه‌گانه، تشکیل ساختار قضایی مستقل و دیگر موارد بیگانه هستند.

اعضای این جنبش با تأکید براین‌که طالبان نمی‌توانند با چنین رویکرد مشروعیت بدست آورند، می‌گوید: «زنان افغانستان صدای خود را در برابر این قانون طالبان بلند نمودند تا این قانون را با صاحبش یکجا به تخته ننگ و رسوایی تاریخ میخ‌کوب کنند

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان اخیرا توسط رهبر این گروه توشیح شده و در آن محدودیت‌ها بسیار سخت‌گیرانه برمردم افغانستان به خصوص زنان وضع شده است.

درقانون امر به معروف طالبان صدای زنان عورت دانسته و شده در زمینه تراشیدن ریش مردان و اصلاح موی سر مردان نیز دستوراتی صادر شده است.

مطالب مرتبط