زنان معترض: قانون امر به معروف طالبان به‌هدف سرکوب و تحمیل سلطه وضع شده است


 زنان معترض: قانون امر به معروف طالبان به‌هدف سرکوب و تحمیل سلطه وضع شده است

جمهوری مدارا: یکی از جنبش‌های اعتراض زنان به نام «جنبش زنان به سوی آزادی» به وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان واکنش نشان داده است.

این جنبش، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان با توشیح این قوانین سخت گیرانه وافراطی، در صدد حذف کامل زنان از اجتماع و کنترول بیش از حد به زندگی خصوصی زنان و مردم افغانستان هستند.

این جنبش، گروه طالبان را هم‌طراز داعش خوانده گفته است که محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان به خصوص قانون جدید این گروه زاییده عدالت وشریعت نیست؛ بلکه این قانون به هدف «سرکوب و تحمیل سلطه» وضع شده است.

در این بیانیه آمده است که گروه طالبان به دلیل عدم مشروعیت، حق وضع قانون را برای مردم افغانستان ندارند و این جنبش از زنان افغانستان خواسته که با ایمان به آزادی و عدالت، در برابر طالبان بایستند و صدای شان را به گوش جهان برسانند.

 جنبش زنان به سوی آزادی با بیان اینکه قانون امر به معروف طالبان درتاریخ سابقه ندارد گفته است که با اجرایی شدن این قانون، باز گشایی دروازه های دانشگاه، مکاتب، دفاتر کاری و آرایشگاه‌ها به روی زنان ممکن نیست.

 بیانیه جنبش زنان به سوی آزادی گفته است این قانون زنان را و بصورت کلی جامعه افغانستان را نابود خواهد کرد.

این جنبش از جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری خواسته که با عدم تعامل با طالبان این گروه را بیشتر منزوی ساخته و در برابر سیاست‌های زن ستیزانه طالبان خاموشی اختیار نکنند.

درپی تسلط گروه طالبان بر افغانستان، جنبش‌های مختلف زنان به هدف مبارزه با گروه طالبان به وجود آمده و این جنبش‌ها در برابر قانون امر به معروف طالبان به صورت گسترده اعتراض کرده اند.

قانون امر به معروف طالبان، محدودیت‌های جدیدی را بر جنبه‌های عمومی و خصوصی زندگی مردم افغانستان به خصوص زنان وضع کرده و سازمان‌های بین المللی اکنون خواستار لغو این قانون اند.

مطالب مرتبط