کمیته بین‌المللی نجات: نیازمندی‌های مردم افغانستان به کمک‌های بشری بیشتر شده است


 کمیته بین‌المللی نجات: نیازمندی‌های مردم افغانستان به کمک‌های بشری بیشتر شده است

جمهوری مدارا: کمیته بین‌المللی نجات(IRC)  نسبت به گسترش بحران بشری و وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان، نیازمندی‌های مردم این کشور به کمک‌های بشری بیشتر شده است. مسئولان این کمیته از جهان خواسته اند که «افغانستان و مردم آن را فراموش» نکنند.

در اعلامیه کمیته بین‌المللی نجات، از سلما بن آیسا، رئیس این کمیته نقل قول شده که گفته است، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تاثیرات منفی برشهروندان این کشور به همراه داشته است.

او گفته که پس از خروج نیروهای‌ بین‌المللی، عواملی چون بی‌ثباتی سیاسی، انزوای بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و بحران اقتصادی، نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان را افزایش داده است.

در اعلامیه گفته است که ۲۴ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ناامنی غذایی در این کشور به سطح «نگران‌کنندۀ» رسیده است، به گونه‌ای که در حال حاضر از هر چهار نفر، یک نفر آنان نمی‌داند که غذایی بعدی خود را چگونه تامین کند.

یافته‌های کمیتۀ بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که پس از خروج نیروهای بین‌المللی، ممنوعیت زنان و دختران از آموزش، محدودیت فرصت‌های کاری برای زنان سبب شده است که مصئونیت غذایی در سراسر افغانستان به گونه‌ای بی‌پیشنه گسترش پیدا کند.

به گفتۀ رئیس کمیته بین‌المللی نجات، با آن‌که جهان با بحران‌های بیشتری مواجه است؛ اما نباید کمک‌های مالی جامعه جهانی به افغانستان کاهش یافته یا متوقف شود.

این در حالی است که شماری از نهادهای امدادرسان نیز هشدار داده بودند که افغانستان بدون حمایت جامعه بین‌المللی، ممکن است به یک «بحران فراموش‌شده» تبدیل گردد.

براساس یافته‌های سازمان ملل متحد، ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند که از این جمله ۵۲ درصد کودکان و ۲۵ درصد آنان زنان تشکیل می‌دهد.

مطالب مرتبط