روزنامه گاردین: بریتانیا به تمام زنان افغانستان که از تحصیل محروم شده‌اند ویزه تحصیلی بدهد


 روزنامه گاردین: بریتانیا به تمام زنان افغانستان که از تحصیل محروم شده‌اند ویزه تحصیلی بدهد

جمهور مدارا: روزنامه گاردین یکی از روزنامه‌های پرتیراژ در بریتانیا، از حکومت آن کشور خواسته به تمام زنانی که توسط گروه طالبان در افغانستان از تحصیل محروم شده اند، ویزه تحصیلی فراهم کند.

در این پیشنهاد که به نقل از تلویزیون آمو در یک مطلب تحلیلی ارائه شده است، نویسندگان از دولت بریتانیا خواسته اند که طرح اسکان مجدد برای شهروندان افغانستان نیز گسترش یابد.

سایمون دیگینز تحلیل‌گر بریتانیایی و مارگارت اوون، فعال حقوق بشر این کشور که از نویسندگان این مطلب هستند، معتقد اند که همه دستاوردها  در حاکمیت طالبان از دست رفته‌ و این گروه می‌خواهد که حقوق زنان را بیشتر محدود کند.

نویسندگان این پیشنهاد باور دارند که  فراهم کردن ویزه برای همه زنان افغانستان که از تحصیل محروم شده اند، غیر ممکن نیست.

دربخشی دیگر از این پیشنهاد آمده است که استفاده از منابع سرویس جهانی بی‌بی‌سی با یک بسته کامل آموزش از راه دور برای زنان افغانستان می‌تواند به عنوان طرح دیگری برای رسیدگی به مشکلات زنان و دختران افغانستان روی دست گرفته شود.

این دو نویسنده رسیدگی به مشکلات زنان محروم از تحصیل از طریق پاکستان را به عنوان دیگر گزینه مطرح کرده و گفته اند که از طریق اختصاص بودجه از کمک‌های توسعه‌ای بریتانیا به پاکستان نیز می تواند زمینه تحصیل زنان افغانستان را فراهم کرد.

گروه طالبان با بدست گرفتن قدرت درافغانستان در سال 2021، زنان و دختران افغانستان را  از تحصیل و آموزش محروم کرده و این ممنوعیت تاکنون ادامه دارد.

با وجود تلاش‌‌های گسترده کشورهای خارجی، سازمان‌های بین المللی و مردم افغانستان، رهبران طالبان حاضر نشده اند که محرومیت زنان از تحصیل و آموزش را برطرف کنند.

مطالب مرتبط