سازمان ملل: زنان افغانستان از مشکل روانی رنج می‌برند


 سازمان ملل: زنان افغانستان از مشکل روانی رنج می‌برند

جمهوری مدارا: بخش زنان سازمان ملل متحد از مشکلات سلامت روانی زنان در افغانستان ابرا نگرانی کرده و گفته است که سلامت روان زنان در شاین کشور رو به وخامت است.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر زندگی زنان در افغانستان وضع کرده است

در گزارشی که روز گذشته توسط بخش زنان سازمان ملل متحد منتشر شد آمده است که براساس نظر سنجی‌های انجام شده، از  هر ۱۰ زن در افغانستان 7 تن آنان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

درگزارش آمده است زنانی که در نظر سنجی شرکت کرده اند بین 73 تا 91 درصد آن‌ها گفته اند که سلامت روحی و روانی آنان به صورت نگران کننده بدتر شده و شماری نیز گفته اند که هنگام بیرون از خانه اصلا احساس امنیت نمی کنند.

گروه طالبان بر گشت و گذار زنان در افغانستان محدودیت وضع کرده و گفته اند که آنان نباید بدون محروم شرعی از خانه بیرون شوند.

زنانی که براساس این گزارش، در ماه اپریل سال جاری مورد بررسی قرار گرفته اند، گفته اند آنان احساس اضطراب، افسردگی و انزوا در شکل «بد یابسیار بد» تجربه کرده اند.

براساس گزارش بخش زنان سازمان ملل متحد، چگونه‌گی زنده‌گی زنان و دختران در افغانستان به دلیل نابرابری‌های جنسیتی رو به وخامت است.

گروه طالبان به تازگی قانون امر به معروف و نهی از منکر را وضع کرده است که در این قانون تأکید شده است صدای زنان در بیرون از خانه نباید شنیده شود. در این قانون صدای زنان عورت خوانده شده است.

در حاکمیت گروه طالبان، تحصیل و آموزش زنان و دختران ممنوع شده و آنان حق کار، تفریح، ورزش و گشت و گذار بدون محرم شرعی را نیز ندارند.

مطالب مرتبط