سازمان عفو بین‌الملل: افغانستان بستر نقض گسترده و بدون کنترول حقوق بشر است


 سازمان عفو بین‌الملل: افغانستان بستر نقض گسترده و بدون کنترول حقوق بشر است

جمهوری مدارا: سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از نقض شدید حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که افغانستان هم‌چنان بستر نقض گسترده و بدون کنترول حقوق بشر است.

عفو بین‌الملل گفته است که جامعۀ جهانی باید اقدامات فوری را برای پشتیبانی از حقوق بشر و میکانیزمی را برای پاسخ‌گویی طالبان در این مورد روی دست گیرد.

این سازمان دیروز (دوشنبه 12 سنبله) دادخواستی را منتشر کرده است که براساس آن در سه‌سال گذشته آزار و اذیت جنسیتی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و سانسور در این کشور هم‌چنان ادامه داشته و طالبان هیچ‌گونه پاسخ‌گویی در این زمینه نداشته اند.

سازمان عفو بین‌الملل از عدم واکنش جدی جامعه جهانی و سکوت کشورها را در برابر سیاست‌های گروه طالبان انتقاد کرده و از همه به ویژه شهروندان افغانستان خواسته است که این دادخواست را امضا کنند.

در این دادخواست آمده است: «زنان از تمام جنبه‌های زندگی منع شده‌اند و سو استفاده‌هایی مانند، شکنجه و بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدشدن‌های اجباری، سانسور و دیگر موارد، بدون هیچ مجازاتی ادامه دارد

این سازمان گفته است که باید از تمامی ابزارها، به طالبان فشار وارد شود تا این گروه به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد.

عفو بین‌الملل نسبت به از سرگیری مجازات بدنی توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار ایجاد یک سیستم قضایی مستقل و بی‌طرف در افغانستان شده است.

در دادخواست سازمان عفو بین‌الملل به دسترسی مردم افغانستان به ویژه زنان به عدالت تأکید شده است.

نگرانی سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان به تازگی قانون امر به معروف را وضع کرده است که در آن محدودیت‌های بیشتری بر زندگی شهروندان افغانستان به خصوص زنان پیش‌بینی شده است.

در قانون امر به معروف طالبان، شنیده شدن صدای زنان در بیرون از خانه منع شده و صدای زنان عورت خوانده شده است.

مطالب مرتبط