شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد: طالبان در افغانستان زنان معترض را سرکوب، بازداشت و تهدید می‌کند


 شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد: طالبان در افغانستان زنان معترض را سرکوب، بازداشت و تهدید می‌کند

جمهوری مدارا: شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد می‌گوید زنان معترض در افغانستان، توسط گروه افراد گروه طالبان بازداشت و شکنجه شده و مورد لت و کوب افراد طالبان قرار می‌گیرند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه ۱۵سنبله) با نشر گزارشی به مناسبت پنجاه و هفتمن نشست سالانه‌ این شورا  گفته است که گروه تروریستی طالبان وضع محدودیت‌های گسترده‌ و اعمال شکنجه را بر زنان و دختران افغانستان ادامه داده است.

به گفته این شورا، رفتار و عملکرد گروه طالبان با زنان به خصوص زنان و دختران معترض، سبب نقض سیستماتیک حقوق زنان در افغانستان شده است.

در گزارش آمده است: «آزادی گشت‌وگذار زنان محدود به داشتن محرم (مرد همراه) برای مسافرت‌های بیش از ۷۸ کیلومتر محدود شده است. اشتغال زنان عمدتاً به بخش بهداشت، آموزش ابتدایی، امنیت در فرودگاه‌ها و بازداشت‌گاه‌ها، برخی بخش‌های تولیدی، برخی کسب‌وکارهای زنان و برخی وظایف پیرامونی در داخل اداره کنونی محدود است

شورای حقوق بشر گفته است که طالبان از طریق سلسله‌ دستوراتی به وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان ادامه داده و این محدودیت‌ها عملاً فرصت‌های مربوطه به زنان و دختران را در زندگی عمومی و سیاسی از بین برده است.

مطالب مرتبط