دیدبان حقوق بشر: نهاد مستقلی برای پیگیری نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد گردد


 دیدبان حقوق بشر: نهاد مستقلی برای پیگیری نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد گردد

جمهوری مدارا: با گسترش نقض حقوق بشری مردم از سوی گروه طالبان در افغانستان، سازمان دیدبان حقوق بشر پیشنهاد کرده است که نهاد مستقلی برای بررسی نقض حقوق بشری مردم در افغانستان، ایجاد شود.

دیدبان حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد  خواسته است که یک «نهاد مستقل بین‌المللی» را به هدف بررسی و پی‌گیری موارد نقض‌ جدی حقوق بشر به‌ویژه نقض حقوق زنان در افغانستان را ایجاد کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که امروز (دوشنبه 19 سنبله) منتشر کرده گفته است که پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان « وضعیت حقوق بشر در این کشور به طرز نگران کننده وخیم» شده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از سیاست‌های گروه طالبان مبنی بر نادیده گرفتن ارزش‌های حقوق بشری و نقض گسترده حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان همواره ابراز نگرانی کرده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای خود گفته است که سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ای گروه طالبان زنان و دختران را هدف قرار داده و «افغانستان را به یکی از جدی‌ترین بحران‌های حقوق زنان در جهان تبدیل کرده است

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در این سازمان گفته است که: «گروه طالبان به‌طور سیستماتیک حقوق بنیادین زنان را نقض کرده‌اند و این اقدامات نباید بدون مجازات باقی بماند

به گفته‌این نهاد، افغانستان تحت تسلط طالبان اکنون تنها کشوری در جهان است که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و نیز اشتغال زنان در آن ممنوع است.

دیدبان حقوق بشر باتوجه وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان به خصوص زنان، تأکید کرده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید «مکانیزم اختصاصی» را برای جمع‌آوری معلومات و حفظ شواهد مربوط به نقض حقوق زنان و حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگویی ایجاد کند.

برمبنای پیشنهاد سازمان دیدبان حقوق بشر، مکانیزمی که ایجاد می‌شود باید توانایی تحقیق، حفظ شواهد و شناسایی عاملان نقض‌ حقوق بشر را داشته باشد تا عدالت تأمین شود.

چندی پیش حدود 90 سازمان بین المللی و نهادهای مدنی و حقوق بشری داخلی نیز بر ایجاد «مکانیزم مستقل بین‌المللی» که براساس آن نقض حقوق بشر در افغانستان مورد بررسی قرار گیرد و نیز تمدید مأمورت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای افغانستان، تأکید ورزیده بودند.

مطالب مرتبط