ریچاد بنت: سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان شدت بیشتر یافته است


 ریچاد بنت: سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان شدت بیشتر یافته است

جمهوری مدارا: پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز گذشته برگزار شد که بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان، یکی از مباحث کلیدی در این نشست بود.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان که دیروز( دوشنبه 19 سنبله) در این نشست سخن می‌گفت، نسبت به وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده گفت که قوانین جدید گروه طالبان سبب «گسترش تبعیض» در جامعه افغانستان شده است.

آقای بنت تصریح کرد که قوانین سخت‌گیرانه طالبان مرحله‌ای جدید از سرکوب و خشونت را در افغانستان را رقم زده و این سرکوب به‌ویژه علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی مانند هزاره‌ها شدت بیشتر یافته است.

او باتأکید بر این‌که علمکرد گروه طالبان تمامی اقشار مردم افغانستان را تحت تأثیر قرار داده افزود که این تأثیرات برای نسل‌های آینده نیز باقی خواهد ماند.

ریچارت بنت به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به موج جدیدی از اعمال خشونت در برابر اقلیت‌ها در افغانستان هشدار داد و گفت که طالبان هیچ دیدگاه مخالفی را برنمی تابند و افغانستان به دوران دهه ۹۰ بازگشته است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان  گروه طالبان را برای منطقه یک تهدید عنوان کرده گفته که این گروه با اعمال محدودیت‌های بیشتر، جسورتر شده‌اند.

او همچنان مدعی است که از زمان آخرین گزارش وی در رابطه به وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان که در ماه جون سال جاری منتشر شد، گروه طالبان نقض حقوق‌‌ بشری مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران را تشدید کرده‌اند.

او به وخامت وضعیت کودکان در افغانستان اشاره کرد و گفت که شلاق‌ها و مجازات‌های بدنی که از سوی طالبان در محضر عام اجرا می‌شود، مانع فعالیت آزاد خبرنگاران شده و فضای ترس را در این کشور گسترش داده است.

آقای بنت معتقد است که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان نه تنها سیستم نهادینه‌شده‌ای تبعیض جنسی و جنسیتی، تفکیک و سرکوب را در افغانستان تقویت می‌کند؛ بلکه تقریبا کل جمعیت این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او تأکید کرد اقلیت‌های قومی، مذهبی و زبانی در افغانستان با حملات و نقض مداوم حقوق بشری خود مواجه هستند و هزاره‌ها از این نوع سرکوب بیشتر از دیگران رنج می‌برند.

ریچارد بنت خواهان اقدام دسته‌جمعی کشورها به نقض حقوق بشر در افغانستان شد و گفت که همه باید از گروه طالبان بخواهند که قوانین و محدودیت‌های خود را لغو کنند.

مطالب مرتبط