ولکر ترک: پاسخ‌گویی به نقض حقوق بشر در افغانستان به یک رویکرد جامع نیاز دارد


 ولکر ترک: پاسخ‌گویی به نقض حقوق بشر در افغانستان به یک رویکرد جامع نیاز دارد

جمهوری مدارا: کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به روی آوردن جامعه بین‌المللی به اتخاذ یک رویکرد جامع برای پاسخ‌گویی به نقض حقوق بشر در افغانستان تأکید دارد.

ولکر ترک، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز (دوشنبه، ۱۹ سنبله) در پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد گفت که پاسخ‌گویی یک عامل بازدارنده‌ای قوی در برابر تخلفات حقوق بشری در افغانستان است.

او با اشاره به نیاز جدی مردم افغانستان به اقدمات پیش‌گیرانه برای جلوگیری از تکرار نقض حقوق بشر در این کشور گفت که برای دسترسی به حقوق و آزادی های اساسی مردم، اتخاذ رویکرد جامع پاسخ‌گویی یک ضرورت است.

ولکر ترک همچنین گفت که جهان در سه سال اخیر شاهد نقض مکرر حقوق بشر توسط طالبان بوده و محدودیت‌های وضع شده در افغانستان مانع توسعه این کشور خواهد شد.

کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد کنترول سرکوب‌گرانه گروه طالبان بر زنان را در جهان بی‌نمونه خوانده گفت: «این یک گسست اساسی در قرارداد اجتماعی است. این ظالمانه است و به آزار جنسی سیستماتیک تبدیل می‌شود

آقای ترک با لحنی هشدارآمیزی گفت: «هر بار که تصور می‌کنم قدم بعدی طالبان چه خواهد بود، از وحشت به لرزه می‌افتم. این واقعاً شوکه‌کننده است.» او همچنین به قانون امر به معروف طالبان اشاره کرد گفت که بیزاری خود را از این قانون ابراز می‌دارد.

کمسیار عالی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد گفت که او در گزارش خود حوزه‌های مختلف مربوط به حقوق بشری مردم افغانستان و به صورت مشخص آنچه بر جامعه هزاره تأثیر گذشته است را مورد بررسی قرار داه است.

ولکر ترک با تأکید بر اینکه گروه طالبان نمی‌توانند مسیری را که در پیش گرفته اند ادامه دهند، از این گروه خواست که گام‌های قاطعی را برای رعایت قوانین حقوق بشری و تعهدات بین‌المللی افغانستان بردارد.

وی ضمن اعلام حمایت از تحقیقات در حال انجام دادستان دیوان کیفری بین المللی در مورد افغانستان، از گروه طالبان خواست که اجازه‌ بدهند که فعالیت یک نهاد معتبر و مستقل ملی حقوق بشری در افغانستان از سر گرفته شود.

او اما با وجود همه چالش‌ها و ممانعت‌های که گروه طالبان بر زندگی مردم افغانستان وضع کرده اند گفت که برای تعامل با این گروه و به منظور لغو سیاست‌های سخت‌گیرانه این گروه و تحقق معنادار حقوق بشر به تلاش هایش ادامه می‌دهد.

پنجاه‌وهفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در جینوا برگزار شد و بررسی وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان یکی از موضوعات کلیدی دراین نشست بود.

مطالب مرتبط