رینا امیری: جهان از عادی‌سازی روابط نامشروط با طالبان خود داری کند


 رینا امیری: جهان از عادی‌سازی روابط نامشروط با طالبان خود داری کند

جمهوری مدارا: رینا امیری، نماینده‌ای ویژه دولت امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته است که جامعه بین‌المللی از عادی‌سازی روابط نامشروط با طالبان خود داری کند.

او این در این نشست تأکید کرده است که هرگونه عادی سازی روابط و تعامل با گروه طالبان باید به تغییرات گسترده در عملکرد این گروه مشروط گردد.

پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در جینوا برگزار شد که بررسی وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان یکی از موضوعات کلیدی این نشست بود.

خانم امیری در رابطه به وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان گفت که احترام به حقوق مردم افغانستان  و پایان دادن به آزار و اذیت جنسیتی برای هدف مشترک جهان در جهت یک افغانستان باثبات ضروری است.

او در این نشست گفت: «ما باید به‌گونه‌ای جمعی برای طالبان واضح بسازیم که عادی‌سازی روابط بین‌المللی مشروط به تغییر عمیق در رفتار آنان و اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان است

گروه طالبان با بدست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر زندگی مردم افغانستان به خصوص زنان وضع کرده است.

در نشست روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ولکر ترک، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به اتخاذ یک رویکرد جامع بین‌المللی برای پاسخ‌گوی به نقض حقوق بشر در افغانستان تأکید کرده است.

پیش‌تر حدود نود سازمان بین‌المللی و ملی مدافع حقوق بشر نیز ایجاد مکانیزم مستقل بین‌المللی را برای بررسی نقض حقوق بشر و پاسخ‌گو کردن گروه طالبان در رابطه وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده بود.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در این نشست، نسبت به وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده گفت که قوانین جدید گروه طالبان سبب «گسترش تبعیض» در جامعه افغانستان شده است.

مطالب مرتبط