ریچارد بنت خواستار حمایت جهانی از تحقیقات دادگاه لاهه برای پاسخ‌گو کردن طالبان است


 ریچارد بنت خواستار حمایت جهانی از تحقیقات دادگاه لاهه برای پاسخ‌گو کردن طالبان است

جمهوری مدارا: ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، از جامعه بین‌المللی خواست تا از تحقیقات دادگاه لاهه در مورد جنایت علیه بشریت در افغانستان و محاکمه طالبان حمایت کنند.

وی شنیده شدن صدای قربانیان را مهم خوانده و به اتخاذ یک راه‌کار جامع برای به چالش کشیدن معافیت از مجازات در افغانستان و پاسخ‌گو کردن گروه طالبان تأکید ورزیده است.

قبل از این آقای بنت، از کشورهای جهان خواسته بود که آپارتاید جنسیتی را به رسمیت بشناسند و از طالبان به دلیل «نقض سیستماتیک» حقوق زنان افغانستان، در دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کنند.

آقای بنت همچنین تأکید کرده است به‌رغم ممنوعیت طالبان از سفر او به افغانستان، به مستند کردن جنایت‌های ضدبشری در این کشور ادامه می‌دهد.

گروه طالبان سفر آقای بنت به افغانستان را به دلیل آنچه این گروه بزرگ کردن موضوعات کوچک میخوانند، ممنوع کرده است.

ممنوعیت سفر آقای بنت از سوی گروه طالبان به افغانستان، باواکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است؛ اما این گروه به در خواست کشورها مبنی بر رفع این ممنوعیت پاسخ مثبت نداده اند.

بنت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که تصمیم به محروم کردن او از دسترسی به افغانستان، مانع از انجام وظایف وی نخواهد شد و تأکید کرد که از طریق مشوره با افغان‌ها به مستندسازی جنایات بشری دراین کشور ادامه خواهد داد.

ریچارد بنت گفت: «متعهد به حمایت از مردم افغانستان برای ایجاد کشوری با ثبات، فراگیر و موفق هستم که با خود و همسایگانش در صلح باشد

آقای بنت از مبارزه زنان افغانستان ستایش کرد و گفت که آنها منبع الهام در داخل و بیرون از این کشور هستند.

مطالب مرتبط