شماری از جریان‌های داخلی؛ کشتار هزاره‌ها در ولایت دایکندی نسل‌کشی و جنایت ضد بشری است


 شماری از جریان‌های داخلی؛ کشتار هزاره‌ها در ولایت دایکندی نسل‌کشی و جنایت ضد بشری است

جمهوری مدارا: کشته شدن ۱۴ تن از هزاره‌های شیعه در ولایت دایکندی واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را بر انگیخته است.

بسیاری از شهروندان و نهادها حمله هدفمندانه به ۱۴ تن از باشندگان ولایت دایکندی  را محکوم کرده و این حمله را نسل‌کشی هزاره‌ها خوانده اند.

حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان با نشر پیامی در صفحه ایکس خود گفته است کشتار وحشیانه و تیرباران افراد ملکی در ولایت دایکندی یک عمل تروریستی و جنایت ضد بشری و ضد اسلامی است.

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ضمن غم‌ شریکی با بسته‌گان این قربانیان؛ گفته است که تروریستان جنایت کار در حالی علیه مردم بی‌دفاع هزاره دست به کشتار می‌زنند که مقامات مسئول طالبان به تازه‌گی از امنیت کامل در این مسیر به ساکنان منطقه اطمینان داده بودند؛ اما این جنایت آشکار نشان می‌دهد که این ادعا‌ها چیزی جز دورغ و فریب نیست.

آقای خلیلی افزوده است که مردم هزاره و شیعه به دلیل قومیت و مذهب شان مورد‌ کشتار سیستماتیک قرار می‌گیرند که باید عاملان آن پاسخ‌گو باشند.

داکتر عبدلله عبدلله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با بستگان قربانیان ابراز غم شریکی کرده و گفته است که کشتار بی‌رحمانه هموطنان معصوم ما را به شدت محکوم می‌کنیم.

حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با نشر پیامی در صفحه خود نگاشته است، مسئولیت این فاجعه که زنجیره‌ای از قتل عام‌ها و کشتار سیستماتیک هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است، به دوش امارت  اسلامی است.

وی گفته است که این حادثه فاجعه‌بار موجب حیرت و تاثیر عمیق گردیده و این عمل را به شدت محکوم می‌کنم.

رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی حکومت سابق افغانستان این رویداد را دلخراش‌ترین نوع خشونت عنوان کرده و گفته است که این فجایع نه تنها زخمی بر پیکر هزاره‌های ما است بلکه بر روح تمامی مردم افغانستان است.

آقای نبیل افزوده؛ امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که متحد باشیم و دست به دست هم دهیم و روایتی نو برای این کشور بسازیم، روایتی که در آن تمامی اقوام، فارغ از مذهب و قومیت، از حقوق برابر و امنیت برخوردار باشد.

حزب عدالت و آزادی افغانستان با نشر اعلامیهی گفته است که آن‌چه امروز در دایکندی اتفاق افتاده است در ادامه نسل‌کشی سیستماتیک هزاره‌ها صورت گرفته است و نشانه‌ای از وقایع تلخ و دردناک در آینده است.

جبهه آزادی افغانستان این کشتار را نسل‌کشی و جنایت ضد بشریت خوانده و گفته ‌است که این کشتار از سوی افراد طالبان صورت گرفته است.

این جبهه افزوده است که  این در حالی صورت می‌گیرد که تمامی مردم محل خلع سلاح شده‌اند؛ تنها تفنگ‌دار در ولایت‌های غور، دایکندی و مناطق حومه آن، افراد طالبان هستند.

جبهه آزادی ادعا کرده است که طالبان با انگیزه قومی و با هدف تغییر بافت جمعیتی مناطق با تنوع قومی و مذهبی به کشتار مردم به ویژه هزاره‌ها، تحت نام‌ها و بهانه‌های مختلف و نیز کوچ اجباری مردم هزاره اقدام می‌کنند.

اعضای جنبش زنان و پنجره امید با نشر پیامی گفته است که هزاره‌ها بیش از یک قرن است که در افغانستان نسل‌کشی می‌شوند.

این جنبش از سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق‌بشری خواسته که از جنایت علیه هزاره‌ها چشم پوشی نکنند و عاملان این حمله را مجازات کنند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با نشر هشتک « کشتن هزاره‌ها را متوقف کنید» طالبان را عامل این اتفاق می‌دانند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در شبکه ایکس خود نیز ابراز تأسف کرده است و گفته است که امارت اسلامی ( حکومت طالبان) این اقدام وحشیانه را به شدت محکوم می‌کند و حفظ جان و اموال مردم را وظیفه خود می‌داند.

شایان گفتن است که شهروندان افغانستان و شماری از نهادهای داخلی، عامل اصلی این رویداد تلخ را طالبان دانسته است. این در حالی است که گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است؛ اما شهروندان طالبان و داعش را دو روی یک سکه می‌دانند.

قربانیان این حمله از ولسوالی سنگ تخت و بندر ولایت دایکندی بودند که به استقبال از زائرین کربلا به مناطق مرزی ولایت غور رفته بود که در این مسیر از سوی افراد مسلح متوقف و تیرباران شدند. 

مطالب مرتبط