تأکید سازمان دیدبان حقوق بشر به حفاظت از مردم هزاره در افغانستان


 تأکید سازمان دیدبان حقوق بشر به حفاظت از مردم هزاره در افغانستان

جمهوری مدارا: در پی واکنش به قربانی شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی در حمله نیروهای داعش خراسان، سازمان دیدبان حقوق بشر به حفاظت از مردم هزاره در افغانستان تأکید کرده است.

بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 22 سنبله، 14 تن از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولای دایکندی توسط چهار نفر موتورسایکل سوار در نوار مرزی ولایت غور با این ولسوالی تیرباران شدند.

گروه داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

این رویداد مرگ‌بار به واکنش های گسترده بین‌المللی مواجه شده و شماری از فعالان حقوق بشر این رویداد را نسل کشی خوانده اند.

دیدبان حقوق بشر از کشورهای که با گروه طالبان تعامل دارند، خواسته که در جهت حمایت از هزاره‌ها و تقویت پاسخ‌گویی در قبال جنایات انجام شده برعلیه این گروه قومی در افغانستان، اقدام کنند.

در بیانیه‌ای که امروز (شنبه 24 سنبله) از سوی این نهاد حقوق بشری منتشر شده آمده است که گروه طالبان باید برای حفاظت از تمام جوامع در معرض خطر و به خصوص هزاره ها و شیعیان افغانستان، فوراً تدابیر مؤثر اتخاذ کنند.

براساس بینانیه دیدبان حقوق‌بشر، پس از حاکمیت دوباره گروه طالبان بر افغانستان، داعش خراسان مسئولیت حدود ۱۷ حمله علیه مردم هزاره را بر عهده گرفته است.

در این بیانیه آمده است که در حملات منتسب به گروه داعش بر اهداف علیه مردم هزاره، بیش از هفتصد نفر کشته شده اند.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خواسته که به درخواست مدافعان حقوق‌بشر افغانستان و نهادهای بین المللی برای ایجاد یک ساختار بین‌المللی به هدف پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشری مردم افغانستان اقدام کند.

مطالب مرتبط