اتحاد فعالان حقوق بشر: حادثه دایکندی، نسل‌کشی هزاره‌ها و جنایت علیه بشریت است


 اتحاد فعالان حقوق بشر: حادثه دایکندی، نسل‌کشی هزاره‌ها و جنایت علیه بشریت است

جمهوری مدارا: در ادامه واکنش‌ها به تیرباران شدن باشندگان ولایت دایکندی، اتحاد فعالان حقوق بشر این حادثه را «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «جنایت علیه بشریت» خوانده است.

در بیانیه‌ای که روز جمعه توسط اتحاد فعالان حقوق بشر منتشر شده از سازمان ملل متحد خواسته شده است که برای به کیفر رسیدن عاملان این رویدا تلاش کند.

این نهاد از جامعه بین‌المللی و نهادهای مدافع حقوق بشر و به خصوص از سازمان ملل متحد خواسته است که عاملان این گونه حوادث را به دادگاه بین‌المللی بکشانند.

روز پنج‌شنبه 22 سنبله، 14 تن از باشندگان یک روستالی ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی توسط چهار تن از اعضای داعش خراسان در نوار مرزی این ولسوالی با ولایت غور تیر باران شدند.

اتحاد فعالان حقو بشر این حمله را جنایت و نقض آشکار حقوق شهروندی، حقوق بشر، اصول انسانی و اسلامی و حقوق بین‌المللی خوانده که گفته است که: «یک بار دیگر شاهد کشتار بی‌رحمانه و هدف‌مند جامعه هزاره بودیم

پیشتر دو سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر نیز حمله برباشندگان ولایت دایکندی را بخشی از یک برنامه سازماندهی شده و هدفمند برعلیه مردم هزاره عنوان کرده و آن را جنایت علیه بشریت خوانده اند.

اتحاد فعالان حقوق بشر همچنین گفته اند پیش از ظهور داعش درافغانستان نیز مورد تبعیض سیستماتیک، حملات خشونت‌آمیز قرار داشته، تبعیض قومی و مذهبی قرار گرفته و از حقوق اساسی‌شان محروم اند و در برخی موارد با قتل عام و کوچ اجباری مواجه شده‌اند.

مسئولیت حمله بر 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی را گروه داعش خراسان به عهده گرفته است و در این حمله شش تن دیگر نیز زخمی شده اند.

مطالب مرتبط