انجمن فمنیستی کانادا برای افغانستان: دادگاه بین‌المللی کیفری به حادثه دایکندی رسیدگی کند


 انجمن فمنیستی کانادا برای افغانستان: دادگاه بین‌المللی کیفری به حادثه دایکندی رسیدگی کند

جمهوری مدارا: یک نهاد حقوق بشری موسوم به انجمن فمنیستی کانادا برای افغانستان، خواهان تحقیقات فوری بین‌المللی در مورد حمله بر باشندگان ولایت دایکندی شده است.

این نهاد دیروز یک‌شنبه 25 سنبله، با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی توسط جنگ‌جویان داعش خراسان، از دادگاه بین‌المللی کیفری خواست که به این حادثه رسیدگی کند.

انجمن فمنیستی کانادا برای افغانستان همچنین گفته است که حمله مرگ‌بار بر باشندگان ولایت دایکندی «واقعیت تلخ و وحشتناک حاکمیت طالبان» را آشکار می‌کند.

این نهاد حقوق بشری از گسترش دامنه خشونت بر اهدافی علیه مردم هزاره به شدت ابراز نگرانی کرده و تأکید ورزیده است که خشونت علیه اقلیت‌های قومی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حال افزایش است.

با توجه به حملات وحشتناک گروه‌های تروریستی بر مردم هزاره، این نهاد از سازمان ملل متحد، دادگاه بین‌المللی جزایی و سایر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری خواسته که تحقیقاتی مستقلی را در مورد این حادثه آغاز کنند.

در اعلامیه این نهاد به شناسایی عاملان حمله خونین داعش خراسان بر باشندگان ولایت دایکندی و سپردن آنان به عدالت تأکید شده است.

این درحالی است که برخی نهادها از سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواستار به رسمیت شناختن کشتار هزاره‌ها به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شده اند.

انجمن فمنیستی کانادا نیز همچون دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر بر ضرورت اتخاذ اقدامات مؤثر برای حفاظت از جان هزاره‌ها در افغانستان و پایان دادن به قتل‌های سیستماتیک و هدفمندانه تاکید ورزیده است.

حمله بر باشندگان ولایت دایکندی که در منطقه نوار مرزی بین این ولایت و لایت غور انجام شد، واکنش‌های گسترده جهانی را به همراه داشت.

مطالب مرتبط