قطع‌نامه نشست زنان افغانستان در آلبانیا: هر گونه گفتگوی جامعه بین‌المللی با طالبان باید با حضور زنان صورت گیرد


 قطع‌نامه نشست زنان افغانستان در آلبانیا: هر گونه گفتگوی جامعه بین‌المللی با طالبان باید با حضور زنان صورت گیرد

شماری فعالان زن در پایان این نشست سه روزه در البانیا خواستار به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان زیر اداره حکومت طالبان را به عنوان جنایت علیه بشریت شده است.

این نشست سه روزه از تاریخ (۲۱ تا ۲۳ سنبله) در شهر تیرا پایتخت آلبانیا با حضور ۱۰۰ زن افغانستان با میزبانی اسپانیا و سویدن برگزار شده بود.

براساس قطع‌نامه‌ای که در پایان این نشست صادر شده است، بر ایجاد یک حکومت مشروع مبتنی بر اراده مردم افغانستان که مشارکت برابری زنان را در تمامی سطوح حکومت در کشور تضمین می‌کند، از خواست های اشتراک‌ کننده‌گان بوده است.

در این نشست فعالان زن توافق کرده‌اند که یک گروه کاری شامل گروه‌ها و افراد از همه اقشار تشکیل بدهند که منشور سیاسی زنان برای آینده افغانستان را تدوین کنند.

فعالان زن از جامعه جهان می‌خواهند که استندرد‌های واضح جهت مستندسازی نقض حقوق‌بشر در افغانستان ایجاد کند و برای آن منابع لازم را اختصاص دهد.

همچنان در قطعنامه این نشست آمده است که هماهنگی میان کمک‌های بشردوستانه جهانی با نهاد‌های که توسط زنان اداره می‌شوند باید افزایش یابد.

در این قطعنامه آمده است که جامعه جهانی پیرامون آجندا‌های مربوط به افغانستان، برای گفتگو با طالبان باید با زنان افغانستان در داخل و خارج مشوره کند. 

مطالب مرتبط