رینا امیری: زنان افغانستان در حال بسیج ‌شدن برعلیه سیاست‌های افراطی گروه طالبان اند


 رینا امیری: زنان افغانستان در حال بسیج ‌شدن برعلیه سیاست‌های افراطی گروه طالبان اند

جمهموری مدارا: در پایان نشست زنان افغانستان در البانیا، رینا امیری نماینده ویژه دولت امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان گفته است که زنان افغانستان در حال بسیج ‌شدن برعلیه سیاست‌های سرکوب‌گرایانه طالبان هستند.

رینا امیری، دیروز (سه‌شنبه ۲۷سنبله) در رشته یاد داشتی در صفحۀ ایکس نوشت که زنان و دختران افغانستان هرگز تسلیم سیاست‌های افراط‌گرایانه طالبان نخواهند شد.

نخستین نشست بزرگ زنان افغانستان به تاریخ ۲۱ سنبله در شهر تیرانا، پایتخت البانیا برگزار شد که در آن بیش از 130 زن اعم از فعالان حقوق بشر، مقام‌های پیشین حکومت افغانستان و فعالان زن شرکت داشته اند.

رینا امیری که خود یکی از اشتراک‌کنندگان این نشست بود، با اشاره به برگزاری این نشست گفته است که مبارزات زنان و دختران نه تنها برای این کشور، بلکه در همه جاها پیامدهای مؤثری خوهد داشت.

خانم امری در بخشی از پیام هایش نوشته است که ما باید قاطعانه در هر پایتختی در کنار زنان افغانستان بایستیم و از همه ابزارها برای حمایت از «شجاعت الهام بخش» آنان استفاده کنیم.

بنیاد زن برای افغانستان، که یک بنیاد غیر انتفاعی است، نشست سه روزه‌ای را زیر نام «نشست زنان» با حضور بیش از ۱۳۰ زن در کشور آلبانیا بر گزار کرد.

اجندای این نشست، فراهم کردن فرصتی برای تعامل این زنان با یک‌دیگر و تبادل نظر با مقامات ارشد کشورهای اروپایی و ایالات متحده برگزار شده بود.

خانم امیری در بخش از پیام نوشته است: «با ادامۀ سیاست سرکوب جنسیتی توسط طالبان و بازگشت به سیاست‌های افراطی دهه ۹۰، زنان افغان در داخل و خارج از کشور در حال بسیج شدن هستند و در مکان‌های مختلف گردهم می‌آیند تا نشان دهند که ما را برای دفاع از حقوق خود پاسخگو خواهند دانست

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان اخیرا با توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر، محدودیت‌های گسترده‌ای را برزندگی مردم افغانستان به خصوص زنان وضع کرده است.

در این قانون جنبه های مختلف زندگی مردم افغانستان تحت تأثیر قرار گرفته و حتی صدای زنان عورت تلقی شده است.

مطالب مرتبط