یونیسف: نزدیک به چهل هزار دختر در افغانستان دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند


 یونیسف: نزدیک به چهل هزار دختر در افغانستان دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند

جمهوری مدارا: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در سومین سال منع آموزش و تحصیلات عالی دختران و زنان در افغانستان گفته است که ده‌ها هزار دختر از آموزش محروم شدند.

گروه طالبان پس از اینکه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، آموز دختران برای بالاتر از صنف ششم و تحصیلات عالی دختران و زنان را ممنوع کرده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا (یونیسف) در ادامه ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم گفته است که 38 هزار دختری که امسال از صنف ششم فارغ شوند، دیگر نمی توانند به مکتب بروند.

براساس بیانیه یونیسف که امروز(چهارشنبه ۲۸ سنبله) منتشر شده آمده است که نزدیک به ۱.۵ میلیون دختر به اضافه ۲۸ هزار دختری که در سال روان صنف ششم را به پایان می‌رسانند، دیگر به آموزش دست‌رسی ندارند.

این بیانیه می‌گوید: «تحصیل حق هر کودکی است و به دختران و پسران مهارت‌های زنده ماندن، پیشرفت و اتخاذ تصمیمات خوب را برای آینده‌ای بهتر آن‌ها فراهم می‌کند

یونیسف هم‌چنان تأکید کرده است که به حمایت خود از ۲.۱ میلیون کودک، از جمله بیش از یک میلیون دختر صنف اول الی ششم ادامه می‌دهد.

گفته می‌شود که در حال حاضر ۲.۳ میلیون دختر در مکاتب ابتدایی افغانستان درس می‌خوانند.

طالبان پس از آنکه د ماه آگست سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند و دختران و زنان را از تحصیلات عالی نیز ممنوع کردند.

مطالب مرتبط