سیما باهوس: قانون امر به معروف طالبان ممکن الگویی برای گروه‌های افراطی دیگر در سطح  جهان باشد


 سیما باهوس: قانون امر به معروف طالبان ممکن الگویی برای گروه‌های افراطی دیگر در سطح  جهان باشد

جمهوری مدارا: سیما باهوس، رئیس اجرایی اداره امور زنان سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در تاریخ 28 سنبله 2024، برگذار شده بود، به شدت به محدودیت‌های جدید طالبان علیه زنان انتقاد کرد و هشدار داد که قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان ممکن است الگویی برای گروه‌های افراطی دیگر در سطح جهانی باشند.

او بیان کرد که قانون جدید طالبان زنان و دختران را ملزم می‌کند تا تمام بدن و صورت خود را در مکان‌های عمومی بپوشانند و از انجام فعالیت‌هایی مانند صحبت کردن در جمع‌های عمومی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به تنهایی و حتی نگاه کردن به مردان غیرمحرم منع می‌کند.

خانم باهوس تأکید کرد که مبهم بودن مفاد این قانون باعث شده است که به‌طور خودسرانه تفسیر و اجرا شود، که به نوبه خود به محتسبان اختیارات گسترده‌ای برای اجرای آن می‌دهد.

او به دیگر محرومیت‌های زنان از جمله منع کار، تحصیل و گشت‌وگذار بدون محرم اشاره کرد و افزود که نگرانی اصلی زنان، علاوه بر این محرومیت‌ها، اجرای سلیقه‌ای این قوانین است.

بخش زنان ملل متحد هشدار داد که قانون جدید طالبان زنان را نه تنها از مردان جدا می‌کند بلکه آن‌ها را از سایر زنان نیز منزوی می‌کند.

طبق آمار این سازمان، تنها 22 درصد از زنان افغانستان گزارش داده‌اند که به‌طور منظم با زنانی غیر از اعضای خانواده نزدیک خود ملاقات می‌کنند، در حالی که 18 درصد هرگز چنین ارتباطی ندارند.

همچنین، 90 درصد از زنان و دختران افغانستان به مشکلات روانی دچار هستند و وضعیت آن‌ها در حال بدتر شدن است.

بسیاری از زنان اظهار کرده‌اند که وضعیت سلامت روانی آن‌ها ماه به ماه رو به وخامت است و هشت درصد از آن‌ها گزارش داده‌اند که حداقل یک زن یا دختر را می‌شناسند که به خودکشی اقدام کرده است.

نظرسنجی‌های سازمان نشان می‌دهد که 64 درصد از زنان احساس می‌کنند که خروج از خانه به‌تنهایی برای آن‌ها بسیار ناامن است و این درصد در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

70 درصد از این زنان علت احساس ناامنی خود را به آزار و اذیت توسط مقامات طالبان نسبت داده‌اند. این وضعیت در کنار قتل‌های ناموسی، مجازات‌های بدنی، خشونت خانگی و افزایش مرگ و میر مادران قرار دارد.

سیما باهوس افزود که تنها زنان نیستند که از این محیط رنج می‌برند. داده‌ها نشان می‌دهند که مردان نیز در صورت همراهی با زنان، احساس امنیت کمتری دارند و مجبور به ایفای نقش محرم برای زنان شده‌اند که این موضوع روابط اجتماعی و اعتماد را تیره کرده است.

با وجود این قوانین، میلیون‌ها زن و دختر از تحصیل محروم شده‌اند، در حالی که پسران همچنان در مدارس تحت نظر طالبان آموزش می‌بینند و محتوای این آموزش‌ها نامشخص است.

وی افزوده پیش از تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر، زنان افغانستان با وجود خطرات زیاد، به فعالیت‌های اجتماعی و اعتراض به بی‌عدالتی ادامه می‌دادند.

طبق گفته‌های خانم بحوث، در سال 2021، نزدیک به 88 درصد از اعتراضات به‌طور عمومی برگزار می‌شد، اما تا سال 2022، کمتر از نیمی از آن‌ها در فضای باز بود. در حال حاضر، 94 درصد از اعتراضات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، جایی که زنان افغان برای مخالفت با قانون جدید طالبان، با صورت‌های بدون پوشش و موهای آزاد اقدام به اعتراض می‌کنند.

گروه طالبان چندی پیش قانون امر به معروف و نهی از منکر را به تصویب رساند که قانون با موج شدید از واکنش‌های ملی و بین‌الملی به همراه بود. این قانون زنان و دختران را بصورت کامل از جامعه حذف و به حاشیه رانده است. اکنون این قانون در افغانستان تحت کنترول طالبان تطبیق می‌شود.

مطالب مرتبط