معاون دبیرکل سازمان ملل: خطر توقف روند برگزاری نشست دوحه وجود دارد


 معاون دبیرکل سازمان ملل: خطر توقف روند برگزاری نشست دوحه وجود دارد

جمهوری مدارا: زرماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل‌متحد با اشاره رفتار گروه طالبان و وضع محدودیت‌های بیشتر از سوی این گروه بر مردم افغانستان می‌گوید که خطر توقف روند برگزاری نشست دوحه وجود دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز (دوشنبه 2 میزان) در نشستی که برای بررسی وضعیت زنان افغانستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، هشدار داد که به دلیل عدم پایبندی طالبان به تعهدات خود، روند برگزاری نشست دوحه ممکن است متوقف گردد.

او تأکید بر اینکه جامعه بین‌المللی انتظار دارد طالبان با حسن نیت در این روند شرکت کنند، به قانون امر به معروف گروه طالبان اشاره کرده و گفت کشورهای شرکت‌کننده در نشست‌های دوحه مایل به ادامه این روند هستند؛ اما تصویب قانون امر به معروف از تمایل آن‌ها را به شرکت در نشست‌های دوحه کاسته و اکنون خطر توقف این روند وجود دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: «کسانی که در این فرآیند شرکت دارند، خواهان ادامه آن هستند، اما انتظار دارند که طالبان با حسن نیت به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند. تعامل موضوع کلیدی است

خانم دی‌کارلو همچنین بر لزوم افزایش فشار بر طالبان تاکید کرد و گفت که کشورها باید به آن‌چه می‌گویند عمل کنند. او در بخشی از سخنانش گفت: «صادقانه بگویم، بدون این اقدامات، طالبان و افغانستان نمی‌توانند به جامعه بین‌المللی بازگردند

چندی پیش سومین نشست دوحه درباره افغانستان به ریاست خانم دی‌کارلو برگزار شد. در این نشست موضوع حقوق بشر و حقوق زنان از دستور کار نشست حذف شد که واکنش‌های جدی فعالان سیاسی و فعالان حقوق زن مواجه گردید.

در این نشست کسی به نمایندگی از مردم افغانستان حضور نداشت؛ اما سازمان ملل از گروه طالبان برای شرکت دراین نشست دعوت کرده و هیأتی به نمایندگی از این گروه به سرپرستی ذبیح‌الله مجاهد در آن نشست شرکت کرده بود.

مطالب مرتبط