شرکت کنندگان نشستی در سازمان ملل به حذف محدودیت‌های طالبان علیه زنان تأکید دارند


 شرکت کنندگان نشستی در سازمان ملل به حذف محدودیت‌های طالبان علیه زنان تأکید دارند

جمهوری مدارا: در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، نشستی به هدف بررسی وضعیت زنان افغانستان نیز برگزار شد

در این نشست آنتونیوگوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد، زرماری دیکار لو، معاون آقای گوتریش و شماری از فعالان زنان افغانستان نیز شرکت داشتند.

انتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت که قانون تازه طالبان؛ حذف نظام‌مند زنان و دختران از زندگی عمومی را رسمیت بخشید و زنان و دختران افغان عمدتا در خانه‌های خود محدود شده‌اند و از کار و آموزش نیز منع شده اند.

او  باتأکید بر بازگشایی مکاتب به روی دختران، قانون جدید طالبان را آخرین مورد از سلسله فرمان‌ها و احکامی  خواند که حقوق و آزادی‌های زنان و دختران افغانستان را در تمامی زمینه‌ها سلب می‌کند.

وئولا امهرد، رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست در مورد وضعیت افغانستان گفته است که قانون جدید نشان دهنده حذف ساختارمند زنان است.

اوهمچنین گفته است‌ که چهار سال پیش زنان افغانستان در مذاکرات صلح شرکت داشتند، اما در حال حاضر آنان حتی در زندگی خود نیز نقشی ندارند.

او تأکید کرده است در حال حاضر فضای افغانستان همچنان مملو از بی‌اعتمادی، عقبگرد و نابرابری است.

وئولا امهرد به حضور دو نماینده زن افغانستان در این نشست تاکید کرده است که آنان نماد تلاش در شرایط سخت هستند.

رنتو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزیا نیز در حاشیه نشست مجمع ملل متحد در مورد زنان افغانستان نیز گفته است که زنان افغانستان در زمینه‌ی آموزش، کار و آزادی‌های اجتماعی با عقبگرد روبرو هستند. وی تاکید کرد که نقش زنان غیرقابل جایگزین و بی‌بدیل است.

دی کارلو، معاون دبیرکل ملل متحد در این نشست در باره زنان واکنش نشان داد و گفت که ما نمی‌توانیم و نباید زنان و مردان افغانستان  را نادیده بگیریم.

این مقام سازمان ملل می‌افزاید که پیش از این قانون طالبان؛ برخی از کشور‌ها تمایل به مشارکت و پیشبرد این روند داشتند اما اکنون شرایط پیچیده تر شده است. او تاکید ورزیده است که روند دوحه شامل یک رویکرد گام به گام است.

خانم حبیبه سرابی که به عنوان یکی از فعالان زن از افغانستان در این نشست حضور داشته گفته است که که قانون جدید طالبان به طور سیستماتیک زنان را از همه عرصه‌های عمومی حذف کرده‌ و این گروه عمدا در تلاش است تا آن‌ها را از تمامی عرصه‌های زندگی حذف کنند.

خانم سرابی افزود که طالبان، داعش و القاعده با هم برادر هستند و طالبان در حال شستشوی مغزی نسل جدید افغانستان هستند.

در این نشست فوزیه کوفی، عضو ‌پیشین پارلمان کشور نیز حضور داشت. او بر مبارزه زنان برای حقوق‌شان تاکید کرد و گفت که زنان افغانستان سر انجام در مبارزه با گروه طالبان پیروز خواهند شد.

خانم کوفی از وضعیت بد زنان در افغانستان سخن گفت و وضعیت دختران را درد‌آور و غیر قابل درک خواند. وی نیز از جامعه جهانی انتقاد کرد و افزود که در روند گفتگو‌های صلح، مردم افغانستان را نادیده گرفتند.

مطالب مرتبط