هشدار چهار کشور به طالبان؛ به دلیل نقض حقوق زنان از طالبان به دادگاه لاهه شکایت می‌کنیم


 هشدار چهار کشور به طالبان؛ به دلیل نقض حقوق زنان از طالبان به دادگاه لاهه شکایت می‌کنیم

جمهوری مدارا: در پی نگرانی‌های جامعه جهانی از عدم تمکین طالبان به تأمین حقوق زنان در افغانستان، چهار کشور استرالیا، کانادا، آلمان و هالند به گروه طالبان هشدار داده اند که اگر به نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان خاتمه ندهند، از این گروه به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است که است شماری از کشورها از یک کشور دیگر به دلیل تبعیض جنسیتی می‌خواهند به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کنند.

طالبان به درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی و مردم افغانستان مبنی بر رفع محدودیت‌های سخت‌گیرانه بر زنان در افغانستان هیچ‌گونه توجه نکرده و مدعی اند که هرگونه تصمیم آنان در رابطه به حقوق زنان براساس شریعت و ارزش‌های دینی اتخاذ می‌گردد.

روزنامه گاردین، دیروز (چهارشنبه4 میزان) گزارش داد که این چهار کشور در یک بیانیه مشترک که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شده است، به گروه طالبان هشدار داده اند که در صورت ادامه تبعیض جنسیتی در افغانستان، از این گروه شکایت خواهند کرد.

درهمین حال شماری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از تصمیم این چهار کشور برای شکایت از طالبان و کشاندن این گروه به پای میز محاکمه استقبال کرده اند.

گفته می‌شود که چهار کشور یاد شده براساس کنسوانسیون منع تمام اشکال تبعیض علیه زنان این تصمیم را گرفته اند که افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی آن را امضا کرده و مکلف به رعایت آن است.

وزیران خارجه این کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سیاست‌های گروه طالبان بر علیه زنان را محدود کننده خوانده و آن را به شدت محکوم کرده اند.

بر اساس گزارش گاردین، طالبان تا پیش از اقدام این کشورها به شکایت، شش‌ماه فرصت دارند که سیاست‌های خود را علیه زنان تغییر بدهند.

گفته شده است حتا اگر طالبان صلاحیت دادگاه بین‌المللی دادگستری را به رسمیت هم نشناسند، تصمیم این دادگاه بر کشورهای که می‌خواهند روابط سیاسی را با طالبان عادی‌سازی کنند اثرات باز دارنده دارد.

گروه طالبان پس از این که قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند محدودیت ‌سنگینی را در بخش‌های مختلف زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان وضع کرده است و اکنون زنان از زندگی اجتماعی حذف شده اند.

مطالب مرتبط