دبیرکل سازمان خواستار لغو فوری محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران شد


 دبیرکل سازمان خواستار لغو فوری محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران شد

جمهوری مدارا: درپی تصمیم چهار کشور جهان برای هشدار حقوقی به گروه طالبان، آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار لغو فوری محدودیت‌های وضع شده برزنان و دختران از سوی گروه طالبان شد.

آقای گوتریش گفته است او شخاص به کشورها و سازمان‌های می‌پیوندد که خواستار لغو فوری تمام محدودیت‌های تبعیض آمیز وضع شده از سوی گروه طالبان  بر زنان و دختران در افغانستان هستند.

اخیرا چهار کشور آلمان، کانادا، استرالیا و هالند در یک بیانیه مشترک که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شد، به گروه طالبان هشدار دادند که اگر این گروه به نقض حقوق بشری زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان خاتمه ندهند، از این گروه در دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

از تصمیم این کشورها، بیست کشور جهان، فعالان حقوق زنان و برخی از سازمان‌های بین‌المللی ازجمله عفو بین الملل حمایت کرده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یک‌شنبه ۸ میزان) بانشر یاد داشتی در حساب شبکه اجتماعی ایکس خود گروه طالبان را نظام سرکوب خوانده است.

او نوشته است که آنچه در افغانستان تحت سیطره گروه طالبان رخ می‌دهد را می‌توان با برخی از فاحش‌ترین نظام‌های سرکوب در تاریخ معاصر مقایسه کرد.

گروه طالبان پس از اینکه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، محدویت بی‌شماری را بر زندگی مردم افغانستان به‌ویژه زنان وضع کرده و آنان از زندگی اجتماعی حذف کردند.

سیاست‌های گروه طالبان در برابر زنان، با انتقاد و اعتراض‌های گسترده ملی و بین المللی مواجه شده و این گروه را به جنایت علیه بشریت و آپارتاید جنسیتی در افغانستان متهم می‌کنند.

گروه طالبان اما هرگونه خشونت و اعمال تبعیض علیه زنان را رد کرده و می‌گویند که این گروه براساس شریعت در رابطه حقوق و آزادی‌های زنان تصمیم گیری می‌کنند.

این درحالی است که افغانستان عضو کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان است و براساس مفاد این کنواسیون، کشورهای عضو می‌توانند از یکدیگر به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کنند.

کشورهای آلمان، هالند، استرالیا و کانادا گفته‌اند که حتا اگر طالبان صلاحیت دادگاه بین‌المللی دادگستری را به رسمیت نشناسند، تصمیم این دادگاه اثرات بازدارنده بر کشورهایی دارد که می‌خواهند روابط سیاسی را با طالبان عادی‌سازی کنند.

مطالب مرتبط