گوردون براون: ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان آشکارا نوع از «آپارتاید جنسیتی» است


 گوردون براون: ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان آشکارا نوع از «آپارتاید جنسیتی» است

جمهوری مدارا: گوردن براون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی و یکی از نخست وزیران پیشن بریتانیا، گفته است که ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان، آشکارا به نوعی از «آپارتاید جنسیتی» تبدیل شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی آمو، آقای براون گفته که قرار است کمیته حقوقی سازمان ملل متحد در ماه اکتوبر امسال، نشستی برگزار کند که در آن تعریف «آپارتاید جنسیتی» به بررسی گرفته می‌شود.

او گفته ممکن است در ماه اکتوبر با بعدتر از آن، این تصمیم اتخاذ شود.

آقای براون گفته است: «من تقریباً مطمئن هستم که کمیته حقوقی سازمان ملل متحد این واقعیت را به رسمیت خواهد شناخت

فرستاده ویژه ملل متحد در امور آموزش جهانی تاکید کرده است که محدودیت‌ها در افغانستان برای دختران به‌ ویژه دختران نوجوان، به طور مداوم افزایش یافته است.

او همچنین گفته است که دختران و زنان اکنون نمی‌توانند بدون همراه در جاده‎‌ها آزادانه قدم بزنند و هم‌زمان با این، از اشتغال در بخش‌های عمومی نیز محروم شده‌اند و آزادی بیان حتی در عرصه عمومی در افغانستان به شدت محدود شده است.

وی تأکید کرده است این همه محدودیت‌ها و سرکوب دختران آشکارا به شکلی از «آپارتاید جنسیتی» تبدیل شده است.

این مقام ملل متحد با اشاره وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان گفت: «اکنون زمان آن رسیده که کشورهای مسلمان برای پایان دادن به سرکوب دختران در افغانستان متحد شوند

گروه طالبان پس از آن‌که قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیلات عالی برای زنان و دختران را ممنوع کرده و با وجود دادخواهی گسترده جهانی، این ممنوعیت همچنان پابرچا است و برطرف نشد.

مطالب مرتبط