سازمان ملل: در افغانستان از هر سه دختر یک نفر دوره ابتدایی مکتب را تکمیل نکرده است


 سازمان ملل: در افغانستان از هر سه دختر یک نفر دوره ابتدایی مکتب را تکمیل نکرده است

جمهوری مدارا: سازمان جهانی غذا نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید که در افغانستان از هر سه دختر، یک نفر آنان نتوانسته که دوره ابتدایی مکتب را تکمیل کند.

سازمان جهانی غذا در گزارشی که به تازگی نشر کرده گفته است که فقر و تنگدستی یکی از عوامل است که خانواده‌ها نتواسته اند دختران شان را به مکتب بفرستند و این سبب شده است که از هرسه نفر دختر، یک نفر نتواند حتا دوره ابتدایی مکتب را تکمیل کند.

در سه سال اخیر اما به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان، آموزش دختران برای دوره متوسط نیز کاملا ممنوع شده است.

گروه طالبان آموزش زنان و دختران را خلاف ارزش‌های اسلامی و دستورات شرعی می‌دانند و از جهت مانع آموزش و تحصیل دختران و زنان شده اند.

در گزارش سازمان جهانی غذا آمده است: «دختران در افغانستان در دورۀ متوسطه با محدودیت‌های زیاد روبرو اند، اما به دلیل فقر، بسیاری از دختران از آموزش بازمانده اند

این سومین سال پی‌هم است که زنان و دختران افغان به آموزش بالاتر از صنف ششم دسترسی ندارند.

گروه طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی که قدرت سیاسی را در افغانستان به دست گرفتند، رفتن دختران به مکاتب متوسطه و لیسه را منع کردند.

فعالان حقوق زنان و شماری از سازمان مدافع حقوق بشری، سیاست گروه طالبان در برابر زنان به ویژه منع آموزش و تصحیل زنان را مصداق آپارتاید جنسیتی می دانند و تلاش دارند که جامعه بین‌المللی این وضعیت را به عنوان آپارتاید جنسیتی در افغانستان به رسمیت بشناسند.

مطالب مرتبط