گوردن براون: سازمان‌ملل ممنوعیت آموزش دختران را شامل تبعیض مبتنی برجنسیت می‌کند


 گوردن براون: سازمان‌ملل ممنوعیت آموزش دختران را شامل تبعیض مبتنی برجنسیت می‌کند

جمهوری مدارا: گوردن براون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی و صدر اعظم پیشین بریتانیا گفته است که کمیته حقوقی سازمان ملل متحد در نظر دارد تا ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان افغانستان را شامل «تبعیض مبتنی برجنسیت» کند.

آقای براون که به تازه‌گی در نیویارک آمریکا با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که این سازمان در حال بررسی به رسمیت شناختن برخورد طالبان با زنان و دختران در افغانستان به عنوان «تبعیض جنسیتی» است.

به گفتۀ فرستاده ویژه سازمان ملل برای آموزش جهانی، قرار است کمیتۀ حقوقی سازمان ملل متحد در نشستی که در ماه اکتوبر یا پایان سال جاری برگزار می‌شود، موضوع «تبعیض مبتنی بر جنسیت» را تعریف کند.

او ممانعت دختران و زنان در افغانستان از تحصیل و آموزش را به عنوان شدیدترین نقض حقوق بشری در جهان عنوان کرد و افزوده است که آنان تصمیم دارند، تا این اقدام ظالمانه گروه طالبان را شامل فهرست تبعیض مبتنی بر جنسیت ملل متحد گردد.

آقای براون به خبرنگاران گفت: «من تقریباً مطمین هستم که مردم اکنون می‌بینند که در افغانستان چه چیزی جریان دارد

فعالان حقوق زنان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، پس از این‌که گروه طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را بر زنان و دختران وضع و آموزش و تحصیلات عالی را برای زنان ممنوع کرد، از جامعه بین‌المللی خواستند تا این اقدام گروه طالبان را به عنوان «آپارتاید جنسیتی» در افعانستان به رسمیت بشناسند.

در همین حال آقای براون، از کشورهای اسلامی نیز خواسته است که در رابطه به سرکوب دختران و زنان و به ویژه ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در برابر این گروه بایستند و صدای شان را بلند کنند.

این مقام ملل متحد گفت است: «ما در حال حاضر باید از هر کشور جهان به شمول کشورهای اسلامی بخواهیم تا خواستار پایان دادن به ظلم و ستم بر دختران در افغانستان شوند

گروه طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، محدودیت‌هایی بی شماری را بر زنان و دختران در این کشور اعمال کرده و آموزش و تحصیلات عالی زنان را ممنوع کرده اند.

باوجود آن‌که جامعهٔ بین‌المللی از این گروه خواسته است که به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی احترام بگذارند، طالبان اما نسبت به این خواسته‌ها بی‌توجهی نشان داده و محدودیت وضع شده بر زنان را حتا کاهش نداده اند.

مطالب مرتبط